مقایسه نرم افزار Excel و Access : تفاوت اکسل و اکسس در چه چیزهایی می باشد؟ آیا درباره فرق Excel با Access اطلاعی دارید؟ بسیاری از اشخاصی که از نرم افزارهای آفیس استفاده می نمایند، اطلاعی ندارند که تفاوت بین اکسل با اکسس یا شباهت آن ها در چه چیزهایی می باشد. اجازه دهیئ تا پرونده این موضوع را برای همیشه ببندیم و پاسخ کاملی به این سوال دهیم. به صورت کامل، در نرم افزار اکسل بر روی توانایی های محاسباتی تاکید بیشتری می گردد؛ به همین دلیل می توانیم بگوئیم که  Excel مانند آچار فرانسه برای ما عمل خواهد کرد و ما قادر خواهیم بود تا با کمک ابزارهای مختلف و گوناگونی که در این برنامه موجود است، فعالیت های محاسباتی و نوشتاری خودمان را با بهترین کیفیت انجام خواهیم داد

لازم به ذکر است که این نرم افزار بر روی مدیریت فعالیت بانک های اطلاعاتی تمرکز بیشتری می نماید؛ چرا که وقتی که چندین بانک اطلاعاتی بزرگ در کشور موجود باشد، دیگر مدیریت کردن آن با نرم افزارهای اکسل کار آسانی نمی باشد. به همین خاطر توسط نرم افزارهای اکسس قادر خواهیم بود تا اطلاعات سازمان های بزرگ را آسان تر بررسی نمائید و سر و سامان دهید؛الخصوص وقتی که باید در مورد پیوندهای بین بانک و سازمان های اطلاعاتی مختلف صحبت می نمائیم. در ادامه مطالب به بررسی تفاوت Excel با Access خواهیم پرداخت

مقایسه نرم افزار Excel و Access و در مورد نرم افزار اکسل چه می دانید؟

در برنامه اکسل از قسمت هایی به نام سلول استفاده می گردد که آن ها را به صورت ردیف و ستون قرار داده و سازماندهی می نماید؛ به همین دلیل این نوع ساختار به متخصصان در دستکاری کردن داده ها و دیتاهای مهم کمک زیادی می نماید. از سویی هم می توان گفت که وظیفه اصلی اکسل، مدیریت کردن کارهای محاسباتی و مالی می باشد؛ توجه نمائید که کارشناسان هر زمانی که به عمل محاسبات نیازمند باشید، قادر خواهید بود تا به سراغ این نرم افزار بروند.به بیان دیگر نرم افزار اکسل در تجزیه کردن و تحلیل علمی یا آماری داده ها، کاربرد وسیع و گسترده ای دارد؛ همچنین برای برنامه‌ ریزی کردن رویدادها و … می توان از این برنامه استفاده نمائید. در اکسل، فرمول های استاندارد زیادی موجود می باشد که اشخاص قادر خواهند بود تا برای انجام محاسبات خودشان از آن ها استفاده نمایند؛ به علاوه از طریق برنامه نویسی VBA، کاربران قادر خواهند بود تا برای خودشان فرمول‌ های جدیدی را قرار بدهند. اگر بخواهیم درباره مزایا و نقاط مثبت این برنامه بگوئیم، شامل موارد زیر می باشد..

یادگیری آسان و کاربرد آسان
یک برنامه مناسب برای انجام تحلیل‌ های سریع
ایجاد کردن خروجی های دلخواه با سرعت زیاد و به آسانی
قدرت بالا در تحلیل داده و همچنین ارائه دادن گزارش متنوع یا بصری
قابلیت اتصال مستقیم به دیتابیس‌ SQL و…
قابلیت استفاده در هوش تجاری

مقایسه نرم افزار Excel و Access و معرفی کامل برنامه اکسس

مقایسه نرم افزار Excel و Access و معرفی کامل برنامه اکسساکسس یک نرم افزار دیتابیس بوده و از آن برای جمع آوری کردن، ویرایش و همینطور هم سازماندهی دیتاها استفاده خواهد شد؛ به همین دلیل می توان گفت که این برنامه در جهت مدیریت کردن پایگاه داده‌‌ ای رابطه ای یا Database Management System که به اختصار DBMS گفته خواهد شد، طراحی گشته است. به همین ذلیل زمانی که کارشناسان به گزارشات بسیاری نیاز دارند، به سراغ نرم افزار اکسس خواهند رفت؛ چرا که در این برنامه می توان داده‌ ها را در جدول هایی ذخیره کرد یا به بخشی از جداول محدودیت‌ هایی اطلاق ذهیم، به عنوان نمونه می توان ستون هایی را ایجاد نمائید که در بعضی از ستون های آن تنها نوشتن حروف الفبا یا اعداد مجاز است

بنابراین می توان گفت که نرم افزار Access مثل پایگاه های داده رابطه ای مبتنی بر جدول، فیلد و غیره است. به طور کلی نرم افزارهای Access و Excel می توانند دیتاها را مرتب یا فیلتر کنند اما اکسس این امکان را دارد که چند جدول داده رابطه ای را به طور همزمان کشیده و مدیریت کند ولی اکسل تنها با Worksheet غیر رابطه‌ ای و کار می کند. البته امروزه رابطه بین جداول‌، در ساختار نسخه‌ های جدید اکسل هم ایجاد شده است اما مهم ترین هدف این برنامه افزایش دادن سرعت و همچنین زیاد کردن قدرت محاسبات است نه ذخیره سازی داده ها؛ زیرا این کار وظیفه Access است. از مزایای استفاده از برنامه اکسس باید به موارد زیر اشاره کنیم.

بررسی ساختار داده ها و نرمال سازی آن ها در چندین جدول
قابلیت مقیاس پذیری
ایجاد گزارش هایی برای استفاده پی در پی
همچنین بخوانید: تفاوت ورد و اکسل چیست؟

تفاوت و مقایسه نرم افزار Excel و Access؟

اکسس (Access) یکی از نرم افزارهای مایکروسافت می باشد که برای مدیریت پایگاه داده‌ها (Database) استفاده می گردد. توسط اکسس، قادر خواهید بود تا داده‌های خود را به صورت سازماندهی شده و با قابلیت دسترسی برای کاربران گوناگون ذخیره نموده و مدیریت می نماید. اکسس برای مدیریت پایگاه داده‌های کوچک و متوسط مناسب است و امکاناتی برای طراحی فرم‌ها و گزارش‌ها را نیز دارا می باشد.

با استفاده از اکسس، قادر خواهید بود تا به سادگی جداول (Tables)، کوئری‌ها (Queries)، فرم‌ها (Forms) و گزارش‌ها (Reports) را ایجاد نمایند. جداول حاوی داده‌های مرتبط با یکدیگر می باشند کوئری‌ها برای استخراج و پردازش داده‌ها استفاده می‌گردند، فرم‌ها برای ورود و ویرایش داده‌ها به صورت گرافیکی طراحی خواهند شد و گزارش‌ها برای نمایش داده‌ها به صورت چاپی یا الکترونیکی طراحی می‌گردند.

اکسس قابلیت ساخت پایگاه داده‌های پیچیده را نیز دارا می باشد و قادر خواهید بود تا توسط آن پایگاه داده‌هایی با ارتباطات پیچیده، فرمول‌های پیچیده و امکانات پیشرفته ایجاد نمائید. همینطور، اکسس توانایی اجرای پروژه‌های چندکاربره را دارا می باشد و قادر خواهید بود تا از آن برای مدیریت پایگاه داده‌های در سطح سازمانی استفاده نمائید.

در اصل، اکسس برای مدیریت پایگاه داده‌های کوچک و متوسط با قابلیت دسترسی برای کاربران گوناگون، طراحی فرم‌ها و گزارش‌ها، و اجرای پروژه‌های چندکاربره مناسب می باشد.

اکسل (Excel) یکی از نرم‌افزارهای مایکروسافت می باشد که برای محاسبات، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت اسناد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توسط اکسل،قادر خواهید بود تا داده‌های خود را به صورت جدولی و با فرمول‌های گوناگون محاسبه و تحلیل نمائید. همینطور هم، اکسل امکاناتی برای طراحی چارت‌ها و گراف‌ها، ساخت فرم‌ها و گزارش‌ها را نیز دارا می باشد.

اکسل برای محاسبات سریع و مدیریت داده‌های کم حجم و دسته‌ای مورد استفاده قرار می گیرد. توسط اکسل، قادر خواهید بود تا به سادگی جداولی (Worksheet) را ایجاد نمائید و داده‌های خود را درون آن‌ها وارد نمائید. پس از آن قادر خواهید بود تا توسط فرمول‌ها و توابع گوناگون، این داده‌ها را محاسبه و تحلیل نمائید. همینطور، اکسل امکاناتی برای فیلتر کردن و مرتب سازی داده‌ها، پیوستن جداول و استفاده از قالب‌های متنوع برای نمایش داده‌ها را نیز دارا می باشد.

مقایسه نرم افزار Excel و Access و فرق اکسل با اکسس چیست؟

اکسل (Excel) و اکسس (Access) دو نرم افزار مایکروسافت می باشند که برای مدیریت داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌گردند. با این وجود، تفاوت‌های زیادی بین این دو نرم افزار موجود می باشد. در ادامه به فرق Excel با Word اشاره خواهیم کرد:

نوع داده: اکسل بیشتر برای محاسبات عمومی و مدیریت داده‌های کم حجم و دسته‌ای استفاده می‌گردد، در صورتی که اکسس برای مدیریت داده‌های پیچیده و بزرگ، نظیر پایگاه داده‌ها، مناسب‌تر می باشد.
پردازش داده: در اکسل، قادر خواهید بود تا داده‌ها را در صفحات کاری (worksheet) گوناگون قرار دهید و از فرمول‌ها و توابع متنوع برای محاسبات استفاده نمائید. اما در اکسس، داده‌ها در جداول (table) قرار داده می‌گردند و از کوئری‌ها (query) برای استخراج و پردازش داده‌ها استفاده می‌گردد.
امنیت: اکسس قابلیت ایجاد محدودیت‌های دسترسی برای کاربران گوناگون را دارد، در صورتی که در اکسل، امکان محدود کردن دسترسی به قسمت های خاصی از فایل وجود ندارد.
قابلیت گزارش‌گیری: اکسس قابلیت گزارش‌گیری و ایجاد گزارش‌های پیشرفته‌تر را نسبت به اکسل دارا می باشد.
قابلیت جستجو: در اکسل، قادر خواهید بود تا از فیلترها برای جستجو در داده‌ها استفاده نمائید، اما در اکسس، توسط کوئری‌ها قادر خواهید بود تا به داده‌ها با دقت بیشتری دسترسی پیدا نمائید.
قابلیت چاپ: اکسل برای چاپ سند‌ها و گزارش‌ها مناسب‌تر می باشد، در صورتی که اکسس برای گزارش‌گیری و نمایش داده‌ها در قالب گزارش مناسب‌تر می باشد.

سخن آخر درباره مقایسه نرم افزار Excel و Access

برنامه اکسل و اکسس توسط مایکروسافت ساخته شده اند و قادر هستند تا برای تجزیه کردن و تحلیل دیتاها به کار بروند. کاربران از نرم افزار اکسل برای ذخیره کردن داده و همچنین در جهت انجام بعضی از محاسبات استفاده می نمایند، از سویی هم اکسس نیز برای ذخیره اطلاعات به کار خواهد رفت. هر دوی این برنامه ها با داده جدولی کار می نمایند اما تفاوت‌ زیادی هم بین آن ها موجود می باشد. از تفاوت Excel و Access می توان به این نکته اشاره نمائیم که برنامه اکسل یک نرم افزار بسیار کاربردی و صفحه گسترده یا Spreadsheet بوده اما در اکسس یک Database می باشد. همچنین ساختار توسعه این دو سیستم هم گوناگون می باشد و اهداف متفاوتی را دنبال می نمایند. در نتیجه داشتن درک صحیحی از کاربرد، فرق بین اکسل و اکسس یا محدودیت‌ های آن ها باعث خواهد شد تا به صورت صحیح ابزارهای مورد نیاز برای کار با اطلاعات خود را انتخاب نماید.

دوره آموزش ICDL

چرا باید ICDL یاد بگیریم