بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی : پیش از پرداختن به موضوع مقاله بهتر است کمی درباره تعریف دکوراسیون دخلی بیشتر بدانید ، دکوراسیون داخلی در واقع یک هنر است، هنر استفاده بهینه از محیط، زیباسازی محیط با توجه به کاربردی بودن آن و… به افرادی که به این هنر دست می زنند که برای اکثر معماران هستند دکوراتور می گویند.

اگرچه این هنر به ویژه در ایران سابقه ای طولانی دارد، اما شناخت رسمی و آکادمیک این نوع طراحی به دهه های اخیر بازمی گردد.

طراحان داخلی اغلب سعی می کنند با تلفیق انواع هنرها با معماری فضایی زیبا و جذاب را طراحی کنند که علاوه بر هویت، قابلیت و جذابیت داشته باشد.

بازار کار طراحی داخلی در ایران

در ایران با توجه به افزایش هر ساله علاقه مندان به این هنر، کارگاه ها و دوره های آموزشی رایگان زیادی برای آموزش طراحی داخلی آغاز شده است که البته همه این آموزشگاه ها از سطح مناسبی برخوردار نیستند.

قبل از هر چیز به این نکته توجه کنید که فارغ التحصیلان رسمی معماری و طراحی داخلی سال ها با گذراندن دوره ها و تکنیک های متعدد و در مدرسه از اساتید مجرب و به عنوان طراح داخلی اصول زیبایی شناسی و ساخت و ساز را فرا گرفته اند. شناخته شده اند

این رشته پرطرفدار در ایران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در خارج از ایران نیز تا مقطع دکتری دانشجو می پذیرد. در کشورهای اروپایی تزیین فضاهای داخلی یک هنر است، بسیار مورد توجه و البته پر رونق و پرهزینه است.

بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی :

بررسی عوامل و عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی: امروزه دکوراسیون داخلی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار است. طراحی داخلی تلفیقی از علم و هنر است و برای کاربرد اساسی آن باید دانش لازم برای این حرفه را کسب کنید و عوامل و عناصر موثر بر آن را بشناسید. مانند: ابزار، رنگ، نور و غیره.

یکی از دلایل اهمیت این حرفه تاثیر آن بر ذهن افراد است چرا که طبق سبک زندگی امروزی اکثر افراد زمان زیادی را در فضای بسته می گذرانند. بنابراین با شناسایی عوامل تاثیرگذار و استفاده صحیح از آنها، طراحی داخلی متناسب با خانه یا محیط خود را ایجاد کنید. امروزه حرفه دکوراتور داخلی به دلیل اهمیت فراوانی که دارد در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی تدریس می شود. در این مقاله به معرفی تعدادی از عوامل موثر در طراحی داخلی می پردازیم.

 بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی خانه و محیط کار

فضای داخلی خانه، محیط کار و… باید طوری طراحی شود که نیازهای مردم را برآورده کند. به عبارت دیگر طراحی داخلی به طور مستقیم با نیازهای افراد مرتبط است. به این نکته توجه کنید که در دکوراسیون داخلی یک محیط علاوه بر مناسب بودن محیط برای استفاده از آن، احساسی را که به عموم منتقل می کند نیز باید در نظر گرفت. در دکوراسیون داخلی محیط خانه باید در نظر داشت که حس آرامش و آسایش را به عموم منتقل می کند تا خستگی روز از بین برود. دکوراسیون داخلی محیط کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با دکوراسیون مناسب و اصولی می توان کارایی و عملکرد بهتری را از کارکنان مشاهده کرد. برخی از عوامل موثر در دکوراسیون داخلی عبارتند از:

بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی و اهمیت آن

بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی و اهمیت آنپلان داخلی:
برای طراحی دکوراسیون داخلی، پلان داخلی فضای مورد نظر بسیار مهم است. در واقع فضایی که پلان داخلی آن به گونه ای باشد که دست ما را برای چیدمان آن باز بگذارد، طرحی ایده آل خواهد بود که احساس آرامش و آسایش را برای افراد به ارمغان می آورد.
روشنایی:
نور یکی از مهم ترین عواملی است که تاثیر بسزایی در نحوه تزئین فضای ما دارد. این کار تزیین فضاهای مختلف باید کاملاً مستدل انجام شود، زیرا علاوه بر وجود نور، زاویه و بازتاب نور نیز بسیار مؤثر است، بنابراین می تواند فضای شما را بزرگتر یا کوچکتر از حد معمول نشان دهد. . استفاده از نور طبیعی و مصنوعی در فضای خود توصیه می شود.
رنگ:
وجود رنگ در هر مکانی به شدت بر روحیه افراد تاثیر می گذارد. لازمه طراحی دکوراسیون داخلی، شناخت و آشنایی با رنگ های مختلف و تاثیر آنها بر روحیه افراد است. استفاده از رنگ های ملایم باعث ایجاد احساس آرامش در مخاطب می شود. به طور کلی رنگ ها به دو دسته گرم (مثل قرمز، زرد، نارنجی و …) و سرد (مثل سبز، آبی و …) تقسیم می شوند.
مبلمان:
استفاده از مبلمان، پانل، پرده، موکت و … متناسب با محیط شما تاثیر زیادی در دکوراسیون داخلی خواهد داشت. پس در انتخاب و چیدمان این وسایل دقت کنید تا باعث شلوغی و تاریکی فضای شما نشوند.
پوشش دیوار، سقف و کف:
پوشش دیوارها، سقف و کف تاثیر زیادی در دکوراسیون فضای شما خواهد داشت. برای این کار می توانید از انواع مواد و حتی رنگ های مختلف استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که با توجه به کاربری محیط خود از این ماده استفاده کنید.
نکات مورد توجه در طراحی دکوراسیون داخلی
قبل از هر چیز بهتر است بدانید که برای موفقیت در هنر طراحی داخلی داشتن خلاقیت و ایده های نو بسیار مهم است. زیرا این حرفه مدام در حال پیشرفت و به روز شدن است. طراح داخلی باید نکات زیر را رعایت کند:

از یک رنگ زیاد در طراحی داخلی فضا استفاده نکنید.
استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب، گل، گیاه و غیره. گرما و صمیمیت بیشتری را برای محیط شما به ارمغان می آورد.
مبلمان و سایر وسایل خود را با توجه به طرح و اندازه خانه خود انتخاب کنید.
از نور طبیعی و مصنوعی در محیط خود استفاده کنید.
برای زیباتر شدن محیط خود می توانید از انواع قفسه، قفسه کتاب و … استفاده کنید.
رنگ دیوارها تاثیر بسزایی در طراحی فضای شما خواهد داشت پس در انتخاب خود دقت کنید.
کفپوش را بر اساس محیط خود انتخاب کنید.
انواع قاب ها مانند قاب عکس، نقاشی و… تاثیر بسزایی در زیبایی محیط شما خواهد داشت.
و…

بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی | آموزش طراحی داخلی

تمامی علاقه مندان به هنر دکوراسیون داخلی می توانند با شرکت در دوره های آموزش دکوراسیون داخلی مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد تمامی اصول و موارد لازم برای این حرفه را به صورت کاملا تخصصی و از صفر تا صد فرا بگیرند. و به عنوان یک حرفه ای وارد بازار کار شوید. علاوه بر این، دانشجو می تواند پس از گذراندن این دوره ها، مدرک معتبر بین المللی و دو زبانه دریافت کند.

مزایای دریافت گواهی دکوراسیون مهاجرت

مزایای دریافت گواهی دکوراسیون مهاجرت( بررسی عوامل و عناصر تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی ) بازار کار جهانی: در تمام دنیا طراحان طراحی داخلی مورد تقاضا هستند و با اخذ مدرک معتبر در این زمینه افراد می توانند به دنبال فرصت های شغلی در کشورهای مختلف باشند.
امکان برقراری ارتباط بین المللی: دانش و تجربه در زمینه معماری و طراحی داخلی قادر خواهد بود شما را در برقراری ارتباط با همکاران خود در کشور مقصد و استفاده از تجربیات آنها یاری دهد. همچنین می توانید روی پروژه های بین المللی کار کنید و تجربیات جدیدی کسب کنید.
توسعه مهارت ها و دانش: اخذ دیپلم طراحی داخلی به فرد کمک می کند تا مهارت های جدیدی را بیاموزد و افراد را با نکات کاربردی در زمینه برنامه ریزی فضا آشنا کند و دلیل رشد مهارت ها و توانایی های شما در زمینه طراحی و پروژه باشد. مدیریت و استفاده از نرم افزارهای مرتبط علاوه بر این، دریافت گواهی دکوراسیون مهاجرت به آنها این امکان را می دهد که با سایر افراد در این زمینه در کشور مقصد ارتباط برقرار کرده و تجربیات خود را بهبود بخشند.
گسترش فرصت های شغلی: اخذ گواهی دکوراسیون مهاجرتی می تواند فرصت های شغلی شما را در کشور مقصد گسترش دهد. این مدرک به شما امکان می دهد در زمینه های مختلفی مانند طراحی داخلی ساختمان، مدیریت پروژه های ساختمانی و مشاوره بهینه سازی فضا کار کنید.
افزایش شانس موفقیت در مهاجرت: با اخذ مدرک معماری و طراحی داخلی می توانید شانس موفقیت در مهاجرت را افزایش دهید و در بسیاری از کشورها مهارت های مرتبط با معماری و طراحی داخلی دکوراسیون داخلی به عنوان مهارت های کمیاب و مورد نیاز شناخته می شود. . توسط بازار کار به همین دلیل افرادی که در این رشته ها تحصیل کرده اند امکان مهاجرت به کشورهای دیگر از طریق برنامه های مهاجرت کاری به راحتی وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر : مدیریت بازرگانی بین الملل