اهمیت رتبه بندی الکسا : ممکن است گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشید. سایتها و سرویس های خاصی نیز در این رابطه در گستره وب شکل گرفته اند که در مجموع تحت عنوان بهینه سازی و بالا رفتن رتبه سایت SEO یا (Search Engine Optimization) فعالیت نمایند، اینکه الکسا چه می باشد، چگونه آمار بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان اهمیت دارد، مطلبی می باشد که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت تا نهایتا به نتیجه ای منطقی دست پیدا خواهیم کرد.

اهمیت رتبه بندی الکسا (Alexa) چه می باشد؟

اهمیت رتبه بندی الکسا (Alexa) چه می باشد؟الکسا (Alexa) عنوان سرویسی می باشد وابسته به سایت amazon.com که در آدرس Alexa.com ارائه خواهد شد، هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) است که با در نظر گرفتن یک سری معیار های محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های گوناگون را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه بندی می نماید. ( آموزش سئو )

دقت و اهمیت رتبه بندی الکسا (Alexa)

اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی خواهد داشت و آیا اساسا این رتبه بندی دقیق می باشد؟ واقعیت این می باشد که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نمی باشد و تا حدودی مبتنی بر محاسباتی فرضی و احتمالی می باشد، زیرا منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و در واقع پشتوانه آن، نوار ابزار یا تولباری (Alexa Toolbar) می باشد که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می گردد، به فرض امکان دارد بیشتر کاربران پایگاهی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را، بیشتر آنها نصب کرده باشند ( در بیشتر مواقع وبسایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی در فعالیت های وب برخوردار می باشند، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر ولی با بازدید مشابه دارند)؛ البته با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال تبلیغ دهنده گان بیشتر تمایل خواهند داشت که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری نمایند. از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت، تعیین کننده هست.

متاسفانه بعضی با توصل به روش های متقلبانه نیز اقدام به افزایش رتبه سایت خود می نمایند. به فرض به تعدادی از دوستان خود می گویند که با تولبار الکسا به طور مرتب از آدرس آنها دیدن خواهند کرد و واضح می باشد که این نوع کارها جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود، ارزش دیگری ندارد و معمولا این گونه اشخاص بعد از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست خواهند داد. ( مجتمع فنی تهران )

اهمیت رتبه بندی الکسا و مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa)

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، بعد از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین 1 تا 3 ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر می شود. به این دلیل می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان می باشد. به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل می شود و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت می باشد. ( سی شارپ نرم افزاری مدرن )