کنتراست در عکاسی چیست؟

کنتراست در عکاسی به معنای کنتراست یا تفاوت است. در عکاسی بیشتر تفاوت ها با تغییر رنگ های تشکیل دهنده تصویر حاصل می شود. کنتراست یکی از عناصر اصلی آن از ابتدای عکاسی بوده است. کنتراست میزان تفاوت بین عناصر تشکیل دهنده یک تصویر است. کنتراست بالاتر تصویر شما را از کنتراست کمتر متفاوت می کند. نوع کنتراست نیز می تواند بر کیفیت و وضوح تصاویر شما تأثیر بگذارد.

کنتراست معرفی انواع کنتراست در عکاسی

کنتراست در تصاویر مختلف معمولا با یکی از سه برچسب بالا، کم یا متوسط ​​توصیف می شود. تصاویر با کنتراست کم دارای هایلایت یا سایه ضعیف هستند و تفاوت زیادی بین یک سایه و سایه دیگر وجود ندارد. تصاویر کم کنتراست اغلب به عنوان “صاف” یا “نرم” توصیف می شوند. اما تصاویر با کنتراست بالا در انتهای دیگر هیستوگرام قرار می گیرند. تصویر با کنتراست بالا سایه های خاکستری بسیار کمی دارد. تصاویر با کنتراست بالا می توانند واضح تر و چشمگیرتر به نظر برسند. تصاویر با کنتراست بالا در محدوده طبیعی یا متوسط ​​معمولاً دارای سایه های خاکستری هستند.

سایت مجتمع فنی انقلاب آموزش های دیگری را برای شما آماده کرده است که میتوان به طراحی دکوراسیون داخلی ، کار با نرم افزار سپیدار و… اشاره کرد .

کنتراست بالا

تصویر کنتراست بالا طیف کاملی از رنگ‌ها از سیاه تا سفید را با ته‌ رنگ‌های تیره و برجسته نشان می‌دهد. اگر زیر نور خورشید عکاسی کنید، تصاویر «کنتراست» تولید می کنید. تصاویر با کنتراست بالا معمولا رنگ های قوی و پررنگ دارند و معمولا عمیق و جالب هستند.

کنتراست پایین

یک تصویر با کنتراست پایین تفاوت زیادی بین نور و تاریکی را نشان نمی دهد و در نتیجه ممکن است یکنواخت یا کسل کننده به نظر برسد. عکس هایی که در مه می گیرید نمونه های کاملی از تصاویر با کنتراست پایین است. عدم تفاوت بین نور و تاریکی باعث ایجاد رنگ های خاموش در تصویری با کنتراست پایین خواهد شد.

مفهوم کنتراست در فتوشاپ

وقتی صحبت از کنتراست در عکاسی می شود، ویرایش کنتراست تصویر یکی از مهم ترین بخش های آن است. تنظیم کنتراست تصویر یکی از ویرایش‌های اساسی است که احتمالاً باید در فتوشاپ در نظر بگیرید. افزایش اندک کنتراست تصویر در فتوشاپ می تواند تصویر شما را کمی جذاب تر کند. به طور کلی نرم افزار فتوشاپ ابزارهایی دارد که با آن ها می توانید کنتراست تصویر را تغییر دهید.

5 روش استفاده از کنتراست درعکاسی

 

1- توجه به تضاد رنگ

همانطور که احتمالا می دانید، رنگ های متضاد می توانند تصاویر زیبایی ایجاد کنند. هنگام عکس گرفتن به رنگ هایی که با یکدیگر تضاد دارند توجه کنید. به عنوان مثال، فردی که لباس آبی به تن دارد، روی پس زمینه زرد تاثیری دو چندان خواهد داشت. به طور کلی تضاد رنگی جلب توجه می کند و ترکیب بصری دلپذیری ایجاد می کند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از عکاسان از اشیاء با رنگ های روشن در تصاویر خود استفاده می کنند و سعی می کنند تضاد رنگی متناسب با نور تصویر خود ایجاد کنند. علاوه بر رنگ های مختلف باید به اشباع بودن یک رنگ نیز توجه کرد.

2- استفاده از کنتراست تونی

«تونی کنتراست» نوعی کنتراست در عکاسی است که تفاوت بین نور تاریک را در یک تصویر نشان می دهد. توجه به کنتراست می تواند تاثیر زیادی بر عکس های شما داشته باشد. وقتی به عکس نگاه می کنیم، چشمان ما به طور طبیعی به سمت انعکاس تصویر کشیده می شود. با تمرکز بر نواحی تاریک و سایه دار یک تصویر، می توانید از این مزیت برای ایجاد فاصله کانونی کاملاً مشخص استفاده کنید.

3- توجه به بافت های متضاد

توجه به رنگ و تن تصویر تنها راه ایجاد کنتراست نیست. توجه به بافت های متضاد در تصویر یکی دیگر از راه های عالی برای افزودن کنتراست به تصاویر است. به دنبال موضوعات متناقض باشید. موضوعاتی مانند یک برگ نازک روی یک سنگ جامد یا یک قطره صاف آب روی سطح یک برگ.

4- استفاده از موضوعات متناقض

موضوعات متضاد یا اشیاء متضاد با پس زمینه، می توانند یک تنش بصری ایجاد کنند که روی جذابیت تصویر نیز موثر است. نمونه هایی از عناصر تصویری متضاد می تواند پیر و جوان، تیز و نرم و یا کج و مستقیم باشد. اما شما می توانید هر ترکیب متناقض دیگری را انتخاب کنید که توجه مخاطب را جلب کند. افزودن تضادها می تواند عکسی جذاب و قدرتمند را ایجاد کند. به عنوان مثال تصویری که سنگ های صاف و گرد را در قسمت جلوی عکس و یک کوه صخره ای و خاردار را در پس زمینه نشان می دهد، نمونه خوبی از تضاد است.

5- ویرایش مناسب تصاویر

یکی از موثرترین روش ها برای بهره بردن از کنتراست در عکاسی، انجام ویرایش تصویر به روش های مختلف در فتوشاپ است. اگرچه یک روش متداول تنظیم تراز سفیدی است، اما می‌توانید کنتراست تصویر را در مناطق خاصی افزایش یا کاهش دهید. این به شما امکان می دهد پس زمینه را تیره کنید یا جنبه های خاصی از سوژه را برجسته کنید تا تاثیر کلی تصویر را افزایش دهید.

contrastبرای آشنایی با نرم افزار های ادیت عکس که میتوانید به صفحه نرم افزار های ادیت عکس مراجعه کنید تا اطالاعات لازم را بدست بیارید .