کلاژ در عکاسی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به کلاژ در عکاسی بپردازیم. ابتدا به تعریف آن می پردازیم و تاریخچه مختصری از آن برای آشنایی ارائه می دهیم سپس انواع کلاژ و نحوه انجام آن را توضیح می دهیم.

هنر کلاژ در عکاسی (Collage Art)

در عکاسی به مجموعه ای از عکس ها گفته می شود که در کنار هم قرار می گیرند تا یک عکس واحد بسازند. در عکاسی باستانی، کلاژ با برش عکس ها به شکل ها و الگوهای جذاب، ویرایش عکس های خاص و دوختن آنها به یکدیگر ساخته می شد. در واقع با کنار هم قرار دادن چند تصویر مختلف، یک تصویر جدید ایجاد می شود. آموزش ویرایش تصویر دنیای وسیع و مهمی است که می تواند کیفیت تصاویر ثبت شده را چندین برابر کند. اگر بهترین تجهیزات را دارید اما نمی توانید به درستی ویرایش کنید، خروجی خوشایند نخواهد بود.

اما تکنیک کلاژ در عکاسی دیجیتال بسیار گسترده تر است و برای ویرایش و دستکاری عکس های دیجیتال می توان از بسیاری از امکانات جدید مانند نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ استفاده کرد و دلیل این امر نیز پیشرفت روزافزون تکنولوژی و هنر عکاسی است. . برای ایجاد یک کلاژ عکس دیجیتال، عکس های مختلف را می توان با هم ترکیب کرد تا یک تصویر یکپارچه واقعی یا واقعی ایجاد کند. هنر کلاژ یکی از عوامل اصلی ایجاد نوآوری در هنر معاصر است.

هنر کلاژ نوعی هنری است که در پی تکامل هنری دادا (دادا) معرفی شد و نام آن از کلمه فرانسوی (coller) به معنای چسبیدن گرفته شده است. کلاژ هنر مدرن در فرانسه شکل گرفت، اما نباید تاثیر هنرمندان سایر نقاط جهان را در شکل گیری آن نادیده گرفت. در قرون وسطی، هنرمندان شروع به تزیین آثار هنری مذهبی با استفاده از الیاف ظریف و زیبا، سنگ های قیمتی، دست ساز و صنایع دستی و قطعات فلزات گرانبها کردند. تا قرن نوزدهم، عکاسی یک هنر و رسانه رایج بود و کلاژ بیشتر یک هنر به حساب می آمد تا یک هنر! در آغاز قرن نوزدهم، کلاژ در اروپا جنبه خارق العاده ای به خود گرفت و در آلبوم های عکس مورد استفاده قرار گرفت. در پایان قرن نوزدهم، هانس کریستین اندرسن کلاژ را به عنوان یک تکنیک و سبک هنری برای توضیح مفاهیم خاص با مثال ها و تصاویر در کتاب های خود در نظر گرفت. در قرن بیستم، کلاژ به عنوان یک سبک هنری توسط هنرمندان مهم پذیرفته شد. حدود پانزده سال پیش، نرم افزار کلاژ محبوبیت پیدا کرد. این کلمه برای اولین بار توسط جرج براک و پابلو پیکاسو در آغاز قرن بیستم استفاده شد، زمانی که به بخشی از هنر مدرن تبدیل شد.

کلاژ در عکاسی چیست

بیشتر بخوانید : عکاسی پرتره چیست ؟

انواع مختلف کلاژ

یک کلاژ قدیمی شامل عکس‌هایی است که برش داده شده و روی پس‌زمینه چسبانده شده‌اند، که اغلب با چیزهایی مانند روبان یا تکه‌ها تزئین شده‌اند. کلاژهای دیجیتال را می توان با دست و با استفاده از هر برنامه ویرایش عکس مونتاژ کرد یا به طور خودکار توسط یک برنامه کلاژ ایجاد کرد. یکی از جالب ترین انواع کلاژهای مدرن با استفاده از صدها عکس بسیار کوچک از اشکال یکنواخت ساخته شده است که بر اساس رنگ چیده شده اند به طوری که با مشاهده از دور، تصویر کلی خیره کننده و جالب را مشاهده کنید.

چگونه کلاژ درست کنیم؟

برای ساختن یک کلاژ خاطره انگیز، عکس های استفاده شده باید به نوعی مرتبط باشند و بتوانند با کنار هم بودن، داستانی را برای شما تعریف کنند. کلاژ شجره نامه بسیار متداول است و دوران های مختلف یک خانواده مانند بزرگ شدن کودکان را نشان می دهد. هر چیزی به یاد ماندنی یا خاص را می توان به عنوان سوژه یک کلاژ در عکاسی استفاده کرد.

کلاژ

بیشتر بخوانید : پیکسل چیست ؟

ایجاد یک موضوع

موضوع کلاژ معمولاً مربوط به یک شخص است و به یاد و خاطره ای ادای احترام می کند. هنگام انتخاب موضوع برای یک کلاژ، مفهوم و پیام کلی آن را در نظر بگیرید. برای مثال، پیکاسو از سبک کلاژ برای ترکیب عناصر متفاوت در ترکیب بندی غیرمعمول خود استفاده کرد. اثر او با عنوان “طبیعت بی جان با چوب دستی صندلی” مجموعه ای از هنرهای بسیاری است که ساختاری ابعادی دارد.