دانش لازم در مورد دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس (انواع تولید پارچه): یکی از رشته های پرطرفدار در حرفه مد و لباس، طراحی لباس است که امروزه بسیار رواج یافته و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. لازمه طراحی لباس موفق، استفاده از پارچه های با کیفیت و مناسب است. که با کسب تخصص در این زمینه می توانید از مواد دورریخته و قابل بازیافت پارچه های جذاب و مناسب بسازید.

به این ترتیب طراح لباس می تواند از پارچه های خاص استفاده کند و در نتیجه خلاقانه انواع پوشاک را تولید کند. اهمیت پارچه‌سازی در طراحی لباس را نمی‌توان نادیده گرفت، بنابراین اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله در این امر، پارچه‌سازی است. تمامی طراحان لباس و به طور کلی علاقه مندان به این حرفه می توانند با شرکت در دوره های تخصصی مهارت های لازم را در این زمینه کسب کنند.

تولید پارچه چیست؟ و دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس

به طور کلی، پارچه از شبکه ای از الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده است که به روش های مختلف مونتاژ شده اند. تولید پارچه چیست؟ پارچه‌سازی یا پارچه‌سازی هنری است که در آن دو رشته نخ یعنی تار و پود به هم بافته شده و پارچه تولید می‌شود. به همین دلیل پارچه سازی را هنر بافندگی نیز می نامند. در تولید پارچه از مواد مختلف مانند پنبه، پشم، ابریشم و غیره. استفاده می شود (انواع پارچه)

روش های تولید پارچه و ارتباط آن با طراحی لباس
بدون داشتن دانش کافی در مورد انواع پارچه ها و ساخت آنها نمی توانید یک طراح لباس حرفه ای شوید. بنابراین، داشتن درک خوب از فرآیند تولید پارچه در طراحی محصولات با کیفیت بسیار موثر خواهد بود. بنابراین نمی توان رابطه بین طراحی لباس و تولید پارچه را نادیده گرفت. روش های مختلفی برای تولید پارچه وجود دارد. در ادامه به معرفی دو روش در این زمینه می پردازیم که نسبت به روش های دیگر کاربرد بیشتری دارند:

 ساخت لباس بافتنی ( دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس )

پارچه های تریکو توسط دستگاه های خاصی به نام ماشین های بافندگی تولید می شوند که در آن مجموعه ای از نخ ها با زوایای مناسب به هم می پیچند. پارچه های تریکو در دو نوع در بازار دیده می شود: یکی بافت اصلی که به آن ساده بافته نیز می گویند و شامل بافت تافته، پارچه جناغی، بافت ساتن و … می باشد. و دیگری پارچه های پیچیده یا خاص است که عبارتند از: پارچه دائی، پارچه ژاکارد، پارچه پیکه و ….

ویژگی های پارچه های بافتنی به شرح زیر است:
بافت و رنگ کسل کننده ای دارند.
مقاومت بالایی در برابر سایش دارند.
این پارچه ها از نخ های با تراکم بالا ساخته می شوند.
پارچه‌های بافتنی در برابر پر کردن مقاوم هستند.
از پارچه های بافتنی برای تولید ژاکت، پیراهن، شلوار جین و غیره استفاده می شود.
و…
مراحل ساخت لباس بافتنی
دو روش برای تولید پارچه تریکو وجود دارد که یکی از محبوب ترین پارچه ها برای تولید پوشاک می باشد:

روش اول:

تولید پارچه های بافته شده که به آن ها دست بافت نیز می گویند، این پارچه ها با استفاده از نخ هایی که در ردیف های افقی و حلقه ای چیده شده اند تولید می شوند.
روش دوم:

یکی دیگر از انواع بافتنی، بافتنی تاری است. این روش با استفاده از چندین نخ موازی که در مرحله تولید پارچه حلقه می شوند، انجام می شود.
از ویژگی های پارچه های تریکو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پارچه های بافتنی سبک و راحت هستند.
مقاومت بالایی در برابر چین و چروک دارند.
پارچه های بافتنی به دلیل خاصیت کشسانی که دارند در تولید لباس های ورزشی استفاده می شوند.
این پارچه ها در الیاف مختلفی مانند: پشم، پنبه، کتان، ابریشم و … دیده می شوند.
و…

دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس و مهارت های آن

دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس و مهارت های آن 

گذراندن دوره نساجی یکی از مهارت های مفید و خلاقانه است که به شما امکان می دهد پارچه ها را به اشکال و طرح های مختلف تبدیل کنید. این مهارت به شما این امکان را می دهد که لباس، دکوراسیون منزل، لوازم جانبی و حتی کیف و کفش خود را بسازید. در ادامه، برخی از مهارت‌هایی را که از گذراندن دوره آموزشی پارچه‌سازی برای طراحی پوشاک می‌آموزید، توضیح خواهیم داد:

آشنایی با مواد نساجی:
Fabrics شما را با انواع پارچه، انواع پارچه و بافت پارچه آشنا می کند. شما یاد می گیرید که مواد مختلف را انتخاب کرده و با آنها کار کنید.

برش و دوخت پارچه:
یکی از مهارت های اساسی در پارچه سازی، برش و دوخت پارچه است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه طرح ها را برش دهید و پارچه ها را به هم بدوزید تا لباس یا محصولات دیگر بسازید.

دوخت دستی:
دوخت با دست یکی از مهارت های مهم در پارچه سازی است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه دکمه دوزی، سوزن دوزی، دوخت با دست و سایر تکنیک های دوخت با دست را به درستی انجام دهید.

طرح و ترکیب رنگ:
پارچه سازی به شما این امکان را می دهد که از خلاقیت خود برای طراحی و ترکیب رنگ ها استفاده کنید. می توانید پارچه های مختلف را ترکیب کنید و طرح های جذابی خلق کنید.

انطباق با سلیقه شخصی:
با یادگیری نحوه ساخت پارچه، می توانید لباس و محصولاتی بسازید که با سلیقه شخصی و انتخاب های مد شما مطابقت داشته باشد.

خلاقیت و ایده پردازی:
یادگیری انواع پارچه به شما امکان می دهد ایده های خلاقانه خود را پیاده سازی کنید. در مرحله بعد، محصولات جدید و منحصر به فرد ایجاد کنید.

امکان تعمیر:
با یادگیری پارچه سازی می توانید لباس و محصولات پارچه ای خود را تعمیر کنید و از پارچه های قدیمی استفاده مجدد کنید.

راه اندازی کسب و کار:
اگر دانش ساخت پارچه را به عنوان یک فعالیت شخصی در نظر می گیرید، می توانید آن را به یک منبع درآمد مستقل تبدیل کنید.

دوره آموزشی پارچه برای طراحی پوشاک و اهمیت آن در این زمینه

( دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس ) در قسمت بالا نیز اشاره کردیم که مهمترین مرحله در طراحی مد و لباس، ساخت پارچه و به طور کلی استفاده از مواد اولیه مرغوب است. هنر پارچه سازی پر از ایده های نو و خلاقانه است و جذابیت های زیادی دارد.

بدین ترتیب تمامی فعالان عرصه های مختلف مد و لباس و تمامی علاقمندان می توانند در دوره های آموزشی نساجی که در مجتمع فنی نمایندگی میرداماد تهران برگزار می شود، شرکت کنند. در این دوره ها تمامی مطالب لازم مرتبط با این هنر را فرا خواهید گرفت و به این ترتیب می توانید به راحتی وارد بازار کار شوید. مطالبی که در این دوره ها به شما آموزش داده می شود عبارتند از:

در کلاس های پارچه سازی برای طراحی لباس چه موادی تدریس می شود؟

(دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس )

  1. آموزش جامع و آشنایی با ابزار و تجهیزات تولید پارچه.
  2. آموزش دوخت های اولیه مانند دوخت زنجیری، دندان موشی و ….
  3. آموزش انواع روش های خیاطی سنتی
  4. آموزش جامع ابزار پارچه سازی مانند سوزن گلدوزی (تکنیک های پارچه سازی)
  5. آموزش کامل خیاطی بلوچی

وسیله عکاسی

آموزش طراحی لباس حرفه ای

طراحی لباس عروس