شاید کمتر کسی با سیستم عامل اندروید و قابلیت های قدرتمند آن آشنا نباشد. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته سیستم عامل اندروید توانسته است بیش از هشتاد درصد از بازار جهانی گوشی های هوشمند را در اختیار بگیرد و مطمئنا این آمار در چند سال آینده افزایش خواهد یافت. اندروید، یک سیستم عامل متن باز است و توسعه دهندگان توانایی دسترسی به کدهای منبع آن را دارند. لینوکس، هسته ی این سیستم عامل است و اندروید قابلیت های قدرتمند و امنیت بالای خود را از لینوکس به ارث برده است. قیمت مناسب اسمارت فون ها و تبلت های اندرویدی، باعث افزایش روز افزون کاربرانش شده است، با توجه به این موضوع، مسلما تقاضا برای سفارش اپلیکیشن های اندروید بالا می رود و یک بازار کار خوب برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان آن به وجود می آید.

زبان برنامه نویسی اندروید

امروزه تقریبا همه کاربران برای رفع نیازهای روزانه خود، از گوشی‌ های هوشمند، تبلت و… استفاده می‌کنند. با فراگیر شدن گوشی ‌های هوشمند در میان مردم، برنامه نویسی اپلیکیشن ‌های کاربردی برای سیستم عامل‌ های این دستگاه‌ ها به یکی از پردرآمدترین شغل‌ ها تبدیل شده است. با توجه به این موضوع، افراد زیادی به یادگیری برنامه نویسی در این زمینه علاقمند شده اند.

بنابراین با ظهور گوشی ‌های هوشمند به ویژه گوشی‌ های مبتنی بر سیستم عامل اندروید، بازاری جدید و بزرگ برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان ایجاد شد. به تدریج با افزایش کاربرد این دستگاه‌ ها در میان مردم و احساس نیاز به نرم افزار های مختلف، بازار اپلیکیشن‌ های موبایل روز به روز گسترده‌ تر شد و بسیار رونق گرفت. بر این اساس برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایلی بخصوص برای سیستم عامل اندروید به یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین شاخه ‌های برنامه نویسی تبدیل شود.

نقش زبان جاوا در برنامه نویسی اندروید

جاوا یک زبان برنامه ‌نویسی چند منظوره و شی‌گرا است که تا حدودی زیادی به C و ++C شباهت دارد؛ اما استفاده از آن آسان ‌تر است و امکان ساخت برنامه ‌هایی قدرتمند با آن وجود دارد. جاوا همچنان زبان پیش‌فرض برای اپلیکیشن ‌های اندرویدی محسوب می ‌شود که به طور خودکار جمع عظیمی از توسعه ‌دهندگان جاوا را به برنامه ‌نویسان اندروید تبدیل کرده است. با این که اندروید از Android SDK به جای JDK استفاده می‌کند؛ اما کد آن همچنان به صورت جاوا نوشته می‌شود.

این زبان، زبان رسمی اندروید است. Java دومین زبان فعال در GitHub به حساب می‌آید و بیشتر از 20 سال سابقه دارد. این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌ های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند.

برخی از ویژگی های زبان جاوا:

  • شیء گرایی زبان
  • قابل اجرا بودن در تمامی پلتفرم ها
  • پشتیبانی از API هایی تکمیلی
  • یادگیری آسان و خوانا بودن
  • وجود هزاران کتابخانه کد باز مجزا در اینترنت برای بالا بردن قابلیت های جاوا به صورت کاملا رایگان
  • امکان کسب مهارت بالا در آن و تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در زمینه جاوا با صرف مدت زمان نه چندان زیاد
  • وجود IDE های قدرتمند که موجب ساده تر شدن فرایند کدنویسی با استفاده از زبان جاوا می شود و موجب می شود که برنامه نویسی در جاوا بدون ارور انجام شود.

سختی یادگیری برنامه نویسی اندروید

آیا یادگیری برنامه نویسی اندروید دشوار است؟ آیا به راحتی نمی توان برای سیستم عامل اندروید اپلیکیشن طراحی کرد؟ این سوالاتی است که در ذهن بسیاری از هنرجویان و علاقمندان به برنامه نویسی اندروید شکل می‌ گیرد. اما شما باید با یک واقعیت آشنا شوید. هیچ کاری در دنیای امروزی سخت نیست! به شرطی که از راه و روش مناسبی برای یادگیری آن کار استفاده کنید. سخت یا آسان بودن یک مفهوم کاملاً نسبی است که می‌ تواند معنای متفاوتی را برای افراد مختلف داشته باشد. اینگونه سوالات مانند این است که از کسی که بر روی طنابی باریک راه می‌رود بپرسید که آیا راه رفتن روی طناب سخت است؟ قطعا پاسخ چنین کسی که راه رفتن بر روی زمین و طناب برای او یکسان است، خیر خواهد بود.

اگر بخواهیم معیار دیگری به جای سخت یا آسان بودن یادگیری کارها ارائه دهیم بهتر است، زمان مورد نیاز برای تمرین آن کار را مورد بررسی قرار دهیم. برخی از کارها با کمی تمرین یاد گرفته می‌ شوند و برخی دیگر نیاز به پشتکار بیشتری دارند. برنامه نویسی اندروید هم از این قانون مستثنی نیست. بنابراین اگر پشتکار و علاقه به یادگیری برنامه نویسی اندروید داشته باشید با استفاده از آموزش‌ های مناسب و تمرین، به زودی توانایی طراحی اپلیکیشن های اندرویدی را خواهید داشت.

برای شروع کار تنها چیزی که به آن نیاز دارید، کامپیوتر است. پس از گذشت مدتی، می توانید نرم افزار هایی را برای سیستم عامل اندروید، تولید و حتی منتشر کنید.  جالب است بدانید، مشتریان برای سفارش اپلیکیشن های خود حاضر به پرداخت مبالغ گزافی  هستند. سن و مدرک تحصیلی شما به هیچ وجه حائز اهمیت نیست، هم اکنون تصمیم بگیرید و به یک برنامه نویس حرفه ای اندروید تبدیل شوید!

محل برگزاری دوره: مجتمع فنی تهران نمایندگی انقلاب

مدت دوره: 70ساعت

پیش نیاز: تسلط کامل به برنامه نویسی جاوا

سرفصل دوره

استفاده از پیام ها و دیالوگ ها

آشنایی با منوها و نحوه استفاده از آنها

آشنایی با storage

بررسی دلائل استفاده از async task

دسترسی به اطلاعات وب

دریافت تصاویر از وب

استفاده از اطلاعات وب سرویس XML

استفاده از اطلاعات وب سرویس JSON

آشنایی با پایگاه داده SQLite

بررسی عملیات CRUD در SQlite

بررسی نحوه ایجاد notification

دسترسی به system services

نحوه استفاده از content providerها

معرفی مختصر روش استفاده از google map

معرفی مختصر صدا,تصویر و ویدئو

نحوه توزیع برنامه

بررسی نحوه نصب و راه اندازی ملزومات برنامه نویسی اندورید

معرفی google SDK

آشنایی با AVD ونحوه تنظیم و راه اندازی آن

معرفی بخش های مختلف یک برنامه اندروید

آشنایی با فایل manifest

معرفی activity ها و نحوه استفاده از آنها

آشنایی با مفهوم view و انواع view های پر استفاده

بررسی روش دسترسی به view ها و مدیریت رویدادهای آنها

مدیریت رویداد با فایل xml

مدیریت رویداد از طریق کد

معرفی arrayadapter ها و نحوه استفاده از آنها

آشنایی با intent ها و تردد بین activity ها

نحوه ارسال اطلاعات بین activity ها

آشنایی با intent های سیستمی

نحوه تعریف و استفاده از intent filter ها

آشنایی با انواع layout ها

مخاطبان دوره

دانشجویان کامپیوتر، برنامه نویسان و علاقه مندان به تولید اپلیکیشن