توزیع کالا و تحویل اقلام در انبار چگونه است

انبار و انبارداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازمان یا شرکت هستند؛ چرا که بخش عمده موجودی‌ها و دارایی‌های آن‌ها در انبار انباشته شده است. مشکلاتی از قبیل ناهماهنگی در ورود و خروج کالا، و مفقود شدن و یا ثبت نشدن کالاها را می‌توان با انبارداری بر طرف نمود. بنابراین خدمات انبارداری در نگهداری و تبادل کالا، نقش به سزایی ایفا می‌کند. در ادامه به تعریف انبارداری و نقش و وظایف انبارداری در مدیریت بهتر و بهبود روند فعالیت‌های یک سازمان یا مجموعه می‌پردازیم.

انبارداری چیست؟

انبارداری به این معناست که کالا از قسمت های مختلف شرکت و یا از افراد خارج از شرکت دریافت می شود و طبق قوانین انبارداری نگهداری و محافظت می شود. این باعث صرفه جویی در زمان و همچنین حمل و نقل و تحویل می شود. به طور کلی، انبارداری فرآیند ذخیره سازی کالا برای توزیع بعدی را دقیق تر و سریع تر می کند.

پذیرش کالا جهت ورود به انبار

یک شرکت‌ حمل و نقل یا افرادی که دارنده انبار هستند، با توجه به قوانینی که وضع شده است، برای کالاهایی که قرار است وارد انبار شود، باید مجوز صادر کنند. ابتدا باید کنترل‌های امنیتی و نگهبانی صورت بگیرد و سپس وارد مراحل پذیرش شود. سپس باید از نظر شکل و شمایل و تعداد، با اطلاعات اظهار شده کنترل شود. در نهایت، با توجه به نوع و دسته‌بندی موجود در انبار، به قسمت مناسب ارسال می‌شود.

نگهداری کالا در انبار

نحوه نگهداری کالا باید بر اساس طبقه بندی خاص و سیستم منظم انجام شود. به عنوان مثال در قالب نگهداری کالا در هر انباری لازم است کالاهای حجیم در طبقات پایین و اجناس کوچک و سبک در طبقات بالا قرار گیرند. یا در مورد کالاهایی که قابل اشتعال هستند و در معرض خوردگی و سوختن هستند، باید دور از کاغذ و مقوا نگهداری شوند. همچنین همراه داشتن تمامی موارد، کد، شماره سریال، نام قطعه برای دسترسی آسان ضروری است. ذخیره سازی سازمان یافته کالا باعث کاهش هزینه ها و افزایش کارایی می شود. هزینه نگهداری دارایی ها شامل هزینه هایی است که سازمان برای نگهداری دارایی ها متحمل می شود. مانند هزینه های بیمه، اجاره انبار، روشنایی و مالیات و خسارت هایی مانند سرقت و آتش سوزی و …. فروشگاه باید شباهت مصرف را در نظر بگیرد و سعی کند محصولات مشابه و پرمصرف را در کنار هم قرار دهد. این مسافت را کوتاه می کند، در زمان صرفه جویی می کند و دسترسی سریع به کالاها را تسهیل می کند.

خروج کالا از انبار

درصورتی که صاحب کالا برای خروج از انبار، مراحل و تشریفات خروج را طی کرده باشد، کالا از انبار خارج خواهد شد و به نقطه‌ای که باید حمل شود، تحویل داده می‌شود. یکی از شرایط خروج کالا این است که اگر برای آن کالا، برگه وثیقه صادر شده و در وثیقه بانک و مؤسسه دیگری باشد، اجاره خروج داده نخواهد شد.

 

اهداف و وظایف انبارها

هدف از ایجاد انبار در هر موسسه، موسسه و سازمانی در دسترس قرار دادن دارایی های این مجموعه می باشد. در ادامه به تعدادی از وظایف انبار اشاره خواهیم کرد. اجرای این وظایف مطابق با اصول صحیح انبارداری است که باعث تسریع در کار سازمان و در نتیجه صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. از جمله وظایف انبار؛ تعیین تعداد موجودی دارایی های مورد نیاز و برنامه ریزی آماده سازی آن. نگهداری و نگهداری کالا در انبار با رعایت اصول انبارداری. یکی از اهداف انبارداری کنترل موجودی است. هدف از کنترل موجودی این است که اطمینان حاصل شود که کسب و کار سازمان یا مجموعه بدون مشکل و طبق یک برنامه زمان بندی دقیق انجام می شود. همچنین باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. در نهایت روند تامین کالا به صورت منظم و مشخص خواهد بود، به طوری که کالاهای با تعداد کم موجودی شناسایی و قبل از پایان موجودی، در سطح و تعداد مناسب تهیه می شود تا سازمان با مشکل مواجه نشود. مشکل کمبود کالا

اصول چیدمان اجناس در انبار

اگر سازمان یا مجموعه شما ذخیره سازی را به خوبی انجام دهد، روند انجام کار سازمان را سرعت می بخشد و در هزینه شما صرفه جویی می کند. شرایط نگهداری کالا در انبار وجود دارد. در انبارداری یکی از اصولی که باید مورد توجه قرار گیرد، چیدمان دقیق و مستدل کالا است. این کار شما را کارآمدتر و بهره وری می کند. یکی از اصول چیدمان «اصل جریان» است. با رعایت این اصل می توان گردش و جابجایی افراد و تجهیزات و همچنین گردش در داخل ساختمان را تسهیل کرد. در این اصل کارکنان باید فعالیت های خود را به حداقل برسانند و کالاها باید نزدیک به یکدیگر باشند. اصل بعدی «اصل دسترسی» است. این بدان معناست که هر محصولی باید بدون نیاز به انتقال محصول دیگر در دسترس و قابل دسترسی باشد. پالت ها و قفسه ها باید به گونه ای طراحی و قرار داده شوند که برای حمل تجهیزات و لیفتراک مشکلی ایجاد نکنند. اصل سوم، «اصل فضا» است که ضمن در نظر گرفتن فضای کار و فضای ذخیره سازی اسناد مهم، باید کارایی انبارها را به حداکثر برساند. طراحی فضای ذخیره سازی باید به گونه ای باشد که با وجود ابزار و اجناس زیاد بتوانید از فضای ذخیره سازی نهایت استفاده را ببرید. لازم به ذکر است که چیدمان کالا در انبار باید به گونه ای باشد که در صورت نیاز به تعویض انبار و کالا در آینده، این تغییرات به راحتی قابل اعمال باشد.