چرا ارزهای دیجیتال به وجود آمدند و چرا به آنها نیاز داریم؟

 

در این مطلب قصد داریم تا سرگذشت پول را با هم بررسی کنیم با ما همراه باشید

پول چیست ؟

تعریف پول: هر چیزی که بتوان آن را با کالا و خدمات مبادله کرد و همچنین به عنوان معیاری برای ارزیابی آنها قرار گرفت. برای درک بهتر معنای پول باید به 7000 سال قبل یعنی 5000 سال قبل از میلاد برگردید. زمانی که کل جمعیت انسان حدود 40 میلیون نفر بود. در آن زمان معاوضه رایج بود. مبادله مانند تجارت است. شما کالاها و خدمات خود را با کالاها و خدمات دیگری که نیاز دارید مبادله می کنید. اگر یک کشاورز ذرت به گوشت نیاز داشته باشد، سعی می کند با یک کشاورز یا فروشنده مذاکره کند و در ازای گوشتی که دریافت می کند، ذرت خود را عرضه می کند. مشکل این است که توافق بر سر میزان ذرت یا گوشت در این گونه معاملات مشکل است، زیرا قیمت یا نرخ ارز مشخصی تعیین نشده است. مشکل دیگر عدم تمایل یکی از طرفین به مبادله کالای دیگر است. به عنوان مثال، اگر یک کشاورز به ذرت خود نیاز نداشته باشد، گوشت مورد نیاز خود را دریافت نخواهد کرد. بنابراین، ما به چیزی ارزشمند نیاز داریم که دامدار مشتاق به دست آوردن آن باشد.

بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان شروع به استفاده از ابزاری به نام “پول کالایی” کرده اند. پول کالایی در واقع شیئی است که ارزش عملی دارد و می توان از آن به عنوان واسطه مبادله استفاده کرد. به عنوان مثال، به دانه ها، نمک یا تنباکو فکر کنید. کشاورزان موافقت کردند که از این کالاها به عنوان پرداخت استفاده کنند. کشاورزان به جای استفاده از مبادله، کالاهای مورد نیاز خود را با عرضه پول کالا به دست می آوردند و در طرف دیگر معامله، فروشنده می توانست از آن پول کالا برای خرید آنچه می خواست استفاده کند. . به این ترتیب مشکل عدم تمایل خریدار به دریافت کالای پیشنهادی (مانند ذرت) توسط خریدار را برطرف کرده ایم. یک کشاورز ذرت می تواند مقدار مشخصی بذر را به دامدار دهد تا گوشت مورد نیاز خود را تهیه کند. اما مشکل دیگری در استفاده از پول کالا وجود داشت: بیشتر این پول کالایی فاسد شدنی بود و ذخیره آن را برای فروشنده یا خریدار مشکل می کرد. علاوه بر این، این ارزها ارزش خود را به خوبی حفظ نکرده اند. از سوی دیگر، تطبیق ارزش کالاها و خدمات مختلف با پول کالا نیز بسیار دشوار بود. زمانی که جوامع مختلف با این چالش ها مواجه شدند، برای اولین بار از اشیاء فلزی به عنوان ارز استفاده شد. فلزات دارای خواص مثبتی مانند ماندگاری بالا، تقسیم آسان، قابلیت حمل آسان و… هستند، اما از آنجایی که تعیین ارزش یک قطعه فلز (مانند طلای خام) دشوار بود، شرکت های قدیمی قدمی به جلو برداشته اند. حدود 700 ق.م. قبل از میلاد، لیدی ها برای اولین بار در جهان سکه های استاندارد ساختند. پس از آن سایر کشورهای جهان نیز سکه های خود را با ارزش مشخص منتشر کردند. بنابراین، از آنجایی که ارزش هر سکه مشخص بود، اکنون به راحتی می توان ارزش کالاها و خدمات را مقایسه کرد. از آنجایی که لیدیا اولین مردمی بود که ارز مشترک ایجاد کرد، توسعه تجارت برای آنها بسیار سریع پیشرفت کرد و آنها به سرعت به یکی از ثروتمندترین امپراتوری های آسیای صغیر تبدیل شدند. ضرب المثل انگلیسی “Rich as Crosus” در واقع به آخرین پادشاه لیدیا اشاره دارد که اولین سکه طلای جهان را ضرب کرد.

 

ارزش این سکه ها در ابتدا بسیار بالا بود. برای ضرب این سکه ها اغلب از فلزات گرانبها و بسیار خالص مانند طلا یا نقره استفاده می شد. اما با گذشت زمان، شرکت های دیگر در سراسر جهان از فلزات ارزان قیمت برای ضرب سکه استفاده کردند. در عین حال ارزش اسمی سکه ها را بالا نگه داشتند. این سکه های جدید، اگرچه ارزش ذاتی به عنوان سکه های طلا نداشتند، اما با توجه به اعدادی که روی آنها درج شده بود، ارزشمند تلقی می شدند. در قرن یازدهم، چین با معرفی پول کاغذی، توسعه کاغذ را وارد مرحله جدیدی کرد. مقایسه ارزش کالاها و خدمات با ارز موجود در حال حاضر حتی آسان تر بود. این کاغذ به خودی خود ارزشی نداشت، بلکه ارزش مشخصی را نشان می داد. حالا چیزی به نام «پول نماینده» داریم. البته تکامل واحد پول در تمام نقاط جهان به یک شکل صورت نگرفت. برای مثال اروپایی ها تا قرن شانزدهم به استفاده از سکه ادامه دادند. اما با ساده سازی محاسبه ارزش و تجارت که توسط پول کاغذی ایجاد شد، بسیاری از نقاط جهان به زودی شروع به استفاده از این نوع ارز کردند. اما در مدت زمان کوتاهی، سایر نقاط جهان نه تنها با مفهوم پول کاغذی سازگار شدند، بلکه با انجام اصلاحات لازم، پول کاغذی بهتری را توسعه دادند. به این ترتیب روی اسکناس های چین شعارهایی مبنی بر «جعلان سر بریده می شود». «ایمان به خدا» بود. در اسکن دلار آمریکا تغییر کرد.

پول نماینده توسط طلا در بانک ها پشتیبانی می شد و خیلی زود دولت ها قول دادند که با این نوع پول مردم می توانند مقادیر معینی از طلا یا نقره را بازخرید کنند. به عنوان مثال، مردم می توانند یک پوند (حدود 0.5 کیلوگرم) نقره استرلینگ با یک اسکناس قدیمی استرلینگ دریافت کنند. در بیشتر قرن 19 و اوایل قرن 20، بیشتر ارزها معرف ارزش بودند و ارزش آنها بر اساس استاندارد طلا بود. در دنیای مدرن امروزی، ارزها دیگر پشتوانه طلا ندارند. در سال 1971، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، دلار آمریکا را از طلا جدا کرد و به زودی در سایر نقاط جهان این اتفاق افتاد. در حال حاضر ارزش یک پول رایج به عرضه دولت و تقاضای عمومی بستگی دارد. پول همانطور که می دانیم در واقع یک نظم اجتماعی است که دیگر توسط اشیا (مانند فلزات گرانبها) یا کالاها (مانند دانه ها و تنباکو) پشتیبانی نمی شود، و ارزش آن توسط دولت تعیین می شود. . بنابراین، ما اکنون در عصر پول فیات زندگی می کنیم.

پول ، ارز دیجیتال و کارایی آنها

دلار آمریکا را مثال بزنیم. اول اینکه این ارز به شما امکان ذخیره ارزش را می دهد، زیرا تقریبا مطمئن هستید که ارزش آن در طول زمان کاهش قابل توجهی نخواهد داشت. در مورد پول فیات، این اعتماد در واقع به میزان اعتماد عمومی به دولت بستگی دارد. بولیوار ونزوئلا، که تورم بیش از   350000 درصد را در سال 2019 تجربه کرد، نمونه بارز شکست یک ارز فیات در حفظ ارزش خود است. روش پرداخت نیز کاملاً واضح است. دلار آمریکا را می توان برای خرید انواع کالاها و خدمات مورد استفاده قرار داد زیرا طرفین معامله در سراسر جهان بر سر ارزش آن توافق کرده اند. در نهایت، واحد ارزش یکی دیگر از ویژگی های مهم است که به اعضای جامعه اجازه می دهد کالاها و خدمات خود را بر اساس ارزش دلار آمریکا قیمت گذاری کنند.

برای خواندن ادامه ی این مطلب لطفا به لینک زیر مراجعه نمایید .

پارت 2