برای دانستن شرایط مهاجرت با شغل برنامه نویسی بهتر است بدانید امروزه، برنامه نویسی یکی ازشغل های پردرآمد است که متقاضیان زیادی نیز در سراسر دنیا دارد. به همین خاطر یک برنامه نویس یا (web developer) حرفه‌ای برای مهاجرت شغلی موقعیت‌های بسیار خوبی در اختیار دارد. غیر از اینکه شما یک توسعه‌دهنده باشید یا یک کدنویس حرفه‌ای و جدا از اینکه به چه زبان‌های برنامه‌نویسی تسلط داشته باشید، برای مهاجرت به دیگر کشورها باید از قوانین مهاجرتی آن کشورها، بازار کار آنها و ساده‌ترین راه‌ها برای مهاجرت شغلی اطلاعات کاملی داشته باشید. در این مقاله که توسط کارشناسان مربوطه مجتمع فنی تهران گردآوری شده است تا شما عزیزان را با شیوه‌های کلی مهاجرت برنامه‌نویسان و راه‌های مهاجرت به دیگر کشورها نظیر کانادا، آمریکا و آلمان آشنا خواهیم نمائیم.

مهاجرت با شغل برنامه نویسی چگونه است؟

مهاجرت با شغل برنامه نویسی چگونه است؟به طور میانگین در خیلی از کشورها، اولویت استخدام در شغل‌های مختلف با اشخاصی  می باشد که بومی هستند. پس از آن، اولویت استخدام با اشخاصی است که از کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند. لازم به ذکر است که اگر برای یک آگهی استخدام در مدت زمان حدودا یک یا دو ماه فرد مناسبی داوطلب نشود،ممکن است موفقیت برای افراد متخصص از کشورهای دیگر نظیر ایران برای دریافت موقعیت شغلی و در ادامه آن ویزای کاری بالا پیدا شود.

پس اگر تصمیم دارید از کشورهای دیگر پیشنهاد کاری (جاب آفر) و ویزا دریافت  نمائید باید در بین سایت‌های کاریابی به دنبال موقعیت شغلی مناسب باشید. برای مهاجرت به تعداد زیادی از کشورها اگر بتوانید کارفرمای مناسبی برای خود پیدا کنید، می‌توانید مراحل اخذ ویزا را به‌راحتی انجام دهید.

توجه داشته باشید که هرچه رزومه شما قوی‌تر باشد و سوابق کاری بهتری را داشته باشید، شانس شما برای پیدا کردن شغل بیشتر می شود. اگر هنوز شروع به یادگیری برنامه نویسی نکرده‌اید و تازه تصمیم به یادگیری زبان برنامه نویسی کرده اید، بد نیست کمی تحقیق نمائید و زبان برنامه‌ نویسی و شاخه‌ای را انتخاب نمائید که بازار کار بهتری در کشور مقصد پیدا نمائید. برای این موضوع بهتر است گشتی در سایت‌های کاریابی بزنید یا از اشخاصی که قبلا موفق به دریافت جاب آفر شده‌اند، راهنمایی دریافت نمائید.

توجه داشته باشید که قبل از آنکه وقت زیادی برای دریافت جاب آفر بگذارید، درباره این روش مهاجرتی به‌خوبی تحقیق نمائید. با اینکه این یک روند کلی در تعداد زیادی از کشورها می باشد؛ اما هر کشور قوانین خاص خود را داشته که باید این تفاوت ها را مدنظر داشته باشید. همینطور هم برای اینکه مطمئن شوید شغل مورد نظر خود را به دست خواهید آورد، برای نوشتن رزومه مناسب وقت صرف نمائید، آزمون تعیین سطح زبان انجام دهید و خود را برای مصاحبه‌های آنلاین به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد خود آماده نمائید.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا و مهاجرت با شغل برنامه نویسی

کشور کانادا یک فهرست طبقه‌بندی مشاغل ملی با نام ناک (NOC) داشته  که برنامه نویسی هم یکی از مشاغل آن می باشد. این یعنی اشخاصی که  در زمینه برنامه‌نویسی تخصص دارند شانس بسیار خوبی در دریافت ویزای کاری و مهاجرت به کشور کانادا خواهند داشت. امروزه کانادا با کمبود نیروی کار مواجه شده است. به همین خاطر مهاجرت کاری به کانادا از محبوبیت زیادی بین نیروهای ماهر و متخصص برخوردار خواهد بود.

توجه نمائید که کانادا  پس از ژاپن و ایالات متحده آمریکا سومین کشور قدرتمند در صنعت فناوری اطلاعات می باشد. همچنین، کانادا یک کشور چند ملیتی هست و مهاجران جمعیت بسیار بزرگی از این کشور را تشکیل داده اند. اقتصاد پر رونق این کشور در کنار امکان مهاجرت خانوادگی با ویزای کاری، باعث شده است تا این کشور به مقصد ایده‌آلی برای کار و زندگی تبدیل شود.

در سیستم ناک، هر گرایش برنامه‌نویسی با یک کد اختصاصی مشخص خواهد شد. شما قادر خواهید بود تا با توجه به شاخه کاری خود برای کد اختصاصی مورد نظر خود اقدام نمائید. استان‌های نیوفاندلند، لابرادور، پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا، نیو برانزویک، کبک و انتاریو از بازار کار بسیار خوبی برای برنامه‌نویس‌ها برخوردار می باشد.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا از طریق روش اسکیل ورکر

روش مهاجرتی اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص یکی از روش های مهاجرت برنامه نویسان به کشور کانادا می باشد که در آن، برنامه نویسان باید همه ی شرایط مورد نیاز برای کسب امتیاز لازم برای ورود و دریافت اقامت دائم کانادا را کسب نمایند. برای گرفتن اقامت کاناد از طریق اسکیل ورکر باید فاکتورهایی نظیر تجربه کاری، سطح زبان، سن و تحصیلات را داشته باشید. برای کسب امتیاز بیشتر در این روش مهاجرتی باید مواردی که در ادامه خواهیم گفت را داشته باشید:

  • داشتن مدرک معتبر دانشگاهی
  • داشتن شرایط سنی مناسب
  • دانستن زبان انگلیسی یا فرانسوی و داشتن مدرک آیلتس و دیگر مدارک زبان انگلیسی
  • مهارت‌های همسر و سابقه کاری
  • سن تعیین شده
  • سابقه کار
  • داشتن جاب افر یا پیشنهاد کاری
  • تطبیق پذیری یا سازگاری (چقدر احتمال دارد که مستقر شوید)

اگر موفق به کسب حداقل ۶۷ امتیاز شوید و تجربه و مهارت بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشید، شانس خوبی برای دریافت ویزای کاری خواهید داشت. قادر خواهید بود تا امتیاز خود را با توجه به برنامه اکسپرس انتری و سیستم جامع رتبه‌بندی کانادا (CRS) محاسبه نمائید و برای کسب امتیاز بیشتر تلاش نمائید.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا از طریق جاب آفر

از دیگر روش‌های مهاجرتی برنامه نویسان به کانادا، استفاده از برنامه مهاجرتی جاب آفر می باشد. برای دریافت جاب آفر از سمت کارفرمایی در کانادا، او باید تاییده LMIA را دریافت نماید. LMIA یا تشخیص و ارزیابی تاثیر بازار کار، سندی می باشد که یک کارفرما در کانادا قبل از استخدام یک کارگر خارجی به آن دارد. به واسطه این سند، مشخص می نماید که کارفرما در کانادا به یک نیروی خارجی نیاز داشته و آن نیرو در خود کانادا یافت نخواهد شد. برنامه نویسان بعد از دریافت تاییده LMIA، می‌توانند برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند.

زبان‌های برنامه نویسی محبوب در کشور کانادا

زبان‌های برنامه نویسی محبوب در کشور کاناداهمان‌طور که گفته شد، کانادا یکی از پیشرفته‌ترین و سومین کشور پیشرفته دنیا در عرصه فناوری اطلاعات می باشد. از این رو، نیاز بسیاری به افراد فعال و متخصص در این حوزه در کشور کانادا خواهد بود. برای اینکه مهاجرت خود به کانادا را آسان‌تر نمائید،‌ باید بدانید که چه زبان‌هایی در این کشور محبوب هستند و تقاضا برای آنها زیاد می باشد. بعضی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که در کانادا تقاضا برای آنها زیاد است، عبارت‌اند از:

  • جاوا اسکریپت (JavaScript)
  • سوئیفت (Swift)
  • پایتون (Python)
  • جاوا (Java)
  • سی شارپ (C#)
  • روبی (Ruby)
  • پی‌اچ‌پی (PHP)

اما برنامه نویسی فقط محدود به زبان‌های برنامه نویسی نخواهد شد و گرایش‌هایی بسیاری از برنامه نویسی وجود دارد که قادر است با مهارت در یکی از آنها، به کانادا مهاجرت و کسب درآمد نمائید. بعضی از پردرآمدترین گرایش‌های برنامه نویسی در کانادا عبارت‌اند هستند از:

  • برنامه نویس موبایل
  • سرپرست توسعه و تحلیل وب
  • معماری برنامه نویسی
  • توسعه دهنده CRM
  • ERP
  • تحلیلگر برنامه نویس

    درآمد برنامه نویسی در کانادا

    در کشور کانادا یک برنامه نویس با توجه به سابقه کار و توانایی‌هایی که دارد قادر خواهد بود تا بین ۵۸۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰۰ دلار در سال درآمد کسب نماید. اما این میزان درآمد از شاخه‌ی برنامه نویسی و برای هر زبان برنامه نویسی یکسان نخواهد بود. در جدول زیر میزان حقوق گرایش‌های متفاوت برنامه نویسی در کانادا را بیان خواهیم می نمایم:

گرایش میزان درآمد سالانه به دلار (کانادا)
توسعه دهنده نرم افزار ۴۹ هزار الی ۹۱ هزار
برنامه نویس جاوا اسکریپت ۶۷.۰۶۳
برنامه نویس C# ۶۵.۹۲۹
برنامه نویس SQL ۶۶.۰۵۶
برنامه نویس .NET ۶۶.۶۱۵
برنامه نویس جاوا ۶۹.۵۷۴
برنامه نویس پایتون ۹۵ هزار

مهاجرت برنامه نویس به آمریکا

توجه داشته باشیدکه روابط بین کشور آمریکا و ایران پر از تنش و چالش‌های گوناگون می باشد، مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان چندان ساده  نخواهد بود. شاید به نظر برسد ساده‌ترین راه برای کار در آمریکا به‌عنوان برنامه‌نویس اخذ ویزای کاری آمریکا خواهد بود؛ متاسفانه امروزه کشور آمریکا برای ایرانی‌ها ویزای کاری صادر نخواهد کرد. با این وجود پس از روی کار آمدن بایدن قانون منع مهاجرت به آمریکا برای ۱۳ کشور از جمله ایران لغو شد ؛ اما همچنان گرفتن ویزای کاری برای ایرانی‌ها امکان ندارد. به همین خاطر بیشتر برنامه‌نویس‌ها مهاجرت از طریق گرفتن ویزای تحصیلی را به این کشور رویایی ترجیح خواهند داد.

اگر نیاز داشته باشید به‌عنوان برنامه نویس در آمریکا کار و زندگی نمائید، باید گرین کارت آمریکا را دریافت نمائید. امکان گرفتن گرین کارت آمریکا از روش‌های مختلفی وجود خواهد داشت. با اینکه بعید به نظر می‌رسد یک ایرانی بتواند با پیدا کردن یک کارفرمای آمریکایی برای گرفتن ویزای کاری اقدام نماید؛ اما اگر خواستید شانس خود را امتحان نمائید باید در ابتدا یک کارفرما پیدا نمائید.

بعد از آن، کارفرما مجوز کار شما را دریافت خواهد کرد. پس از آن شما باید درخواست خود را به خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) تحویل خواهند داد. اگر درخواست شما تأیید شود پرونده شما به مرکز ملی صدور ویزای آمریکا (NVC) ارسال خواهد شد. پس از آن قادر خواهید بود تا مراحل دریافت ویزا را در سفارت یا کنسولگری آمریکا پیگیری نمائید.

روش های دیگری هم برای مهاجرت به این کشور وجود خواهد داشت. اگر یکی از اعضای خانواده اصلی شما شهروند دائم آمریکا باشد، می‌تواند به‌عنوان اسپانسر برای شما درخواست گرین کارت نماید. همچنین ازدواج با یک شهروند آمریکایی و شرکت در لاتاری راه‌های دیگری برای دریافت گرین کارت آمریکا خواهد بود.

 برای مطالعه بیشتر: هوش مصنوعی

بهترین نوع ویزا برای مهاجرت برنامه نویسان به آمریکا

با این وجود شرایط مهاجرت برای برنامه نویسان به کشوری نظیر آمریکا سخت خواهد بود، البته راهی وجود خواهد داشت که قادر باشید مهاجرت خود به این کشور را آسان‌تر نمائید. این راه، انتخاب نوع ویزا می باشد. در میان تمام ویزاهایی که برای مهارت برنامه نویسان به آمریکا وجود خواهد داشت، ویزاهای H-1B و J1 آسان‌ترین نوع ویزاها برای مهاجرت برنامه نویسان ایرانی می باشد.

ویزای H-1B یکی از ویزاهای آمریکا برای مشاغل تخصصی خواهد بود. مدت زمان مورد نیاز برای پردازش این ویزا، معمولا ۲ تا ۴ ماه می باشد و در صورت دریافت آن، سه سال اعتبار خواهد بود. البته امکان تمدید این ویزا وجود خواهد داشت و قادر خواهید بود تا آن را به مدت شش سال تمدید نمائید. از مهم‌ترین نیازمندی‌های این نوع ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره نمائیم:

  • حداقل نیاز به لیسانس در زمینه مربوطه
  • مدرک مربوطه یا معادل آن

ویزای J-1 از دیگر ویزاهای مناسب برنامه نویسان برای مهاجرت می باشد. این ویزا برای تبادل نیروی کار در شرکت‌هایی صادر خواهد شد که به نیروی کارآموز نیاز خواهید داشت. این ویزا قابل تبدیل به دیگر ویزاهای کاری نخواهد بود و برای تعیین مدت زمان آن، خود شما تعیین کننده خواهد بود. البته که حداکثر هفت سال این ویزا اعتبار خواهد داشت. برای دریافت این ویزا کار سختی پیش رو نخواهد داشت و اگر حدود شش تا هشت هفته زمان صرف نمائید،قادر خواهید بود تا آن را دریافت نمائید. بعضی از شرایطی که برای دریافت این ویزا نیاز خواهید داشت،‌ عبارت‌اند از:

  • دوره‌ی مد نظر کارفرما را بگذرانید
  • معیارهای خاص این ویزا را داشته باشید
  • اقامت خارجی داشته باشید
  • تمکن مالی برای تامین هزینه‌های سفر را داشته باشید
  • بیمه درمانی داشته باشید
  • درک قوی از زبان انگلیسی داشته باشید
مهاجرت برنامه نویس به آلمان

مهاجرت برنامه نویس به آلمانکشور آلمان با داشتن اقتصادی قدرتمند و جامعه‌ای پویا، امکان پیشرفت بسیاری را برای شهروندان خود فراهم خواهد کرد. در این کشور بازار کار بسیار خوبی برای استخدام برنامه نویس وجود خواهد داشت. چرا که در طول سال حدود ۶۰۰۰ استارت‌آپ در این کشور ثبت خواهند شد و طبیعی است که به اشخاصی برای ایجاد و توسعه نرم‌افزارها و سایت‌های خود احتیاج خواهند داشت. میانگین درآمد افراد برنامه نویس در کشور آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالا  خواهد بود و از این رو پیدا کردن شغل و گرفتن ویزای کار کشور آلمان، می‌تواند موقعیت بسیار خوبی برای هر شخصی است که دارای تخصص می باشد.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان در جایگاه برنامه‌نویس این خواهد بود که بتوانید یک پیشنهاد کاری یا جاب آفر دریافت نمائید برای این کار باید سایت‌های کاریابی آلمانی را بگردید و کارفرمایی پیدا نمائید که بخواهد شما را استخدام نمائید؛ سپس قادر خواهید بود تا با این پیشنهاد کاری برای گرفتن ویزا اقدام نمائید.

حتی اگر نتوانید قبل از رفتن به آلمان کار مورد نظر خود را پیدا کنید، یک راه‌حل دیگر برای شما وجود خواهد داشت. کشور آلمان ویزایی با نام ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker Visa) دارد. با این ویزا که شش ماه نیز اعتبار خواهد داشت شما عزیزان قادر خواهید بود تا وارد خاک آلمان شوید و در طول شش ماه دنبال کار بگردید. اگر موفق به پیدا کردن کار شدید، می‌توانید ویزای خود را به ویزای کاری آلمان تغییر دهید. توجه داشته باشید که این ویزا شرایطی خواهد داشت. اول آنکه باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید و دوم آنکه باید توانایی مالی شش ماه زندگی در آلمان را داشته باشید.

مهاجرت برنامه نویس به کشورهای دیگر

با اینکه کشورهایی نظیر کانادا، آمریکا و آلمان مهاجرپذیر می باشند و شانس خوبی برای استخدام برنامه نویس در آنها وجود خواهد داشت؛ اما مشاغل حوزه IT، علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی به طور کل در سراسر دنیا پرتقاضا می باشد. پس لازم نیست خود را تنها به یک یا دو کشور محدود نمائید. به طور مثال شرایط مهاجرت به کشور سوئد بسیار شبیه به شرایط مهاجرت به آلمان می باشد. همینطور هم کشور انگلیس تمایل بسیار زیادی به جذب نیروی ماهر و متخصص در زمینه برنامه‌نویسی دارد.

برای شرکت در دوره های آموزش برنامه نویسی مجتمع فنی تهران که زیز نظر بهترین اساتید به صورت پروژه محور برگذار خواهد شد می توانید روی لینک آن کلیک نمائید تا اطلاعات کاملی در این زمینه دریافت نمائید.