با ادامه ی مبحث ارزدیجیتال چیست در خدمت شما هستیم

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول های فیات

برخی از ویژگی های منحصر به فرد وجود دارد که ارزهای دیجیتال را از ارزهای معمولی متمایز می کند. البته همه این ویژگی ها در همه ارزهای دیجیتال وجود ندارد و استثناهایی نیز وجود دارد. اولین ویژگی ارزهای دیجیتال برگشت ناپذیری تراکنش هاست. اگر انتقال ارز دیجیتال انجام دهید و تراکنش شما تایید شود، دیگر نمی توانید آن را برگردانید و این تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که گیرنده مایل باشد. اما این روش در بانک ها متفاوت است. اگر به اشتباه پولی را به حساب شخصی دیگری منتقل کرده اید، ممکن است بتوانید با اقدام قانونی آن را بازیابی کنید. اما اگر به اشتباه بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری را به آدرس دیگری ارسال کردید، نگران نباشید! دومین ویژگی منحصر به فرد ارزهای دیجیتال ناشناس یا نیمه ناشناس بودن آنهاست. آدرس‌های کیف پول که همان هدفی را دارند که شماره کارت یا شماره حساب در حساب‌های بانکی انجام می‌شود، اطلاعات هویتی شما را شامل نمی‌شود. این آدرس ها که از یک سری عبارات حرف و عدد تشکیل شده اند، تنها با بررسی تاریخچه تراکنش ها و تحلیل عمیق می توانند به هویت افراد مرتبط شوند. البته، برخی از ارزهای دیجیتال مبهم و متمرکز بر حریم خصوصی مانند Monroe، به گونه ای طراحی شده اند که شناسایی را بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن می کنند. سومین ویژگی ارزهای دیجیتال جهانی یا فرامرزی بودن آنهاست. ارسال پول به نقاط مختلف جهان با سیستم های امروزی ممکن است روزها طول بکشد، اما ارزهای دیجیتال می توانند این کار را در چند دقیقه انجام دهند. ارزهای دیجیتال هیچ مرزی نمی شناسند و می توانند از هر جای دنیا ارسال شوند. ویژگی چهارم امنیت ارزهای دیجیتال است. این امنیت در تراکنش های درون شبکه ای توسط قدرت هش مشترک افراد (در سیستم های اثبات کار) تضمین می شود. از سوی دیگر، سیستم های رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی به افراد اجازه می دهند تا کنترل ارزهای دیجیتال خود را در دست بگیرند و هیچ کس دیگری نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد. پنجمین ویژگی که ارزهای دیجیتال را از ارزهای معمولی متمایز می کند این است که انحصاری نیستند. افراد برای استفاده از شبکه های ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و … نیازی به مجوز از هیچ فرد، گروه یا سازمانی ندارند و می توانند کل تاریخچه تراکنش ها را دانلود کرده و بدون نیاز به مجوز، ارز دیجیتال را ارسال یا دریافت کنند.

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین را می توان به دو دسته سکه و توکن تقسیم کرد. یا هر کدام زنجیره بلوکی مخصوص به خود را دارند. برخی از سکه ها از کد اصلی بیت کوین یا به اصطلاح فورک بیت کوین ساخته می شوند. اینها با انجام اصلاحات جزئی در متغیرهایی مانند تعداد سکه ها، الگوریتم استخراج، زمان صرف شده برای ایجاد بلوک ها و غیره ایجاد می شوند. برخی از سکه های دیگر مانند اتریوم، ریپل و ویو، شبکه خود را بدون استفاده از کدهای بیت کوین می سازند. این بلاک چین ها اغلب برای کاربردهای بیشتری نسبت به ارز دیجیتال ایجاد می شوند. توکن ها کلاس دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که بر روی پلتفرمی مانند اتریوم یا View و IAS ساخته می شوند. آنها یک بلاک چین مجزا ندارند و از قدرت بلاک چین اصلی برای اجرای تراکنش های خود استفاده می کنند. توکن ها در طول عرضه عمومی اولیه سکه ها یا ICO ها در ازای سرمایه جمعی به سرمایه گذاران تخصیص داده می شوند. توکن ها کاربرد خاص خود را دارند و نمی توان آنها را ارز در نظر گرفت. خود توکن ها به دو دسته تقسیم می شوند: توکن های امنیتی و توکن های کاربردی.

ارزهای دیجیتال مشهور

در حال حاضر بیش از 19730 ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که اکثر آنها پروژه های مرده یا متروکه هستند. در طول تاریخ 10 ساله ارزهای دیجیتال، برخی از آنها از همان ابتدا جایگاه خود را در صدر با ارزش ترین نمودارها حفظ کرده اند.

بیت کوین

بیت کوین معروف ترین و قدیمی ترین ارز دیجیتالی است که همیشه در کانون توجه بوده است. بیش از 10 سال از ایجاد این ارز دیجیتال توسط ساتوشی ناکاموتو می گذرد و از آن زمان تاکنون جایگاه اول خود را در بین ارزهای دیجیتال از دست نداده است.

اتریوم

در سال 2013 توسط Vitalik Butrin معرفی شد. این سکه برای اولین بار در سال 2014 راه اندازی شد و شبکه آن در جولای 2015 راه اندازی شد. اتریوم از همان ابتدا ایده های نوآورانه ای را ارائه کرد. ارز دیجیتال موجود در این پلتفرم اتر نام دارد و می توان از اتریوم برای ساخت توکن استفاده کرد. این ارز مناسب ترین منابع برای سرمایه گزاری است .

اتریوم

ریپل

یک پلتفرم مبتنی بر متن است که برای تراکنش های سریع و ارزان طراحی شده است. این سیستم پرداخت در سال 2012 معرفی شد و از ارزهای رایج در شبکه خود پشتیبانی می کند. ریپل بر مشارکت با بانک ها و توسعه سیستم پرداخت خود متمرکز است و سکه آن XRP نام دارد.

ریپل

لایت کوین

توسط چارلی لی با هدف پرداخت سریعتر با تغییر کدهای بیت کوین ایجاد شد. این ارز دیجیتال به پول دیجیتال معروف است و یکی از قدیمی ترین سکه ها است. این ارز نیز پشتیبان بسیار خوبی در بازار رمز ارز ها دارد که توانسته به دنبال کنندگان خود سود خوبی برساند .

لایت کوین

بیت کوین کش

یکی از معروف ترین فورک های بیت کوین که در سال 2017 با تغییر اندازه بلوک ایجاد شد. بیت کوین کش در سال 2018 به دو زنجیره ABC و SV تقسیم شد، بنابراین زنجیره ABC به عنوان بیت کوین کش به فعالیت خود ادامه داد.

تمام این کوین ها دارای محبوبیت بالایی هستند ولی هیچوقت نباید بدون داشتن علم کافی وارد بازار رمز ارز ها شد چون امکان از دست رفتن سرمایه در این بازار بسیار بالاست .

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به دلیل بازار پرنوسان، فناوری مورد استفاده و ایده های لیبرال خود به سرعت محبوبیت پیدا کرده اند. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپا بودنش بسیار دارای نوسان است و قیمت یکی از آنها می تواند در عرض یک روز چند صد درصد افزایش یا چند ده درصد کاهش یابد. فناوری مورد استفاده در ارزهای دیجیتال، با استفاده از رمزنگاری مبتنی بر ریاضی، از تقلب جلوگیری می کند و سیستم های پرداخت را تشویق می کند که صادق باشند. علاوه بر این، جنبه لیبرالی و کنار گذاشتن واسطه ها باعث شده است تا افرادی که نسبت به سیستم های مالی سنتی بدبین هستند، به ارزهای دیجیتال روی بیاورند.

سوالات متداول درباره ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال شکل خاصی از ارز مبتنی بر رمزنگاری هستند. ویژگی مهم آنها عدم تمرکز، شفافیت و تغییر ناپذیری بلاک چین است که از ویژگی های اکثر این ارزها است.

 ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

تقریباً تمام ارزهای دیجیتال بر روی پلت فرم بلاک چین اجرا می شوند. با این حال، هر کدام از آنها بلاک چین را به شیوه ای متفاوت اجرا کردند که در مکانیسم های اجماع قابل مشاهده است.

چگونه ارزهای دیجیتال بخریم یا بفروشیم؟

ارزهای دیجیتال را می توان از طریق صرافی های آنلاین ملی خرید یا فروخت. برای این کار باید عملیات احراز هویت را انجام دهید . بسیاری از صرافی های آنلاین امکان خرید و فروش ارز های دیجیتال را دارند که میتوانید به راحتی با سرچ در گوگل به تعدادی از این صرافی ها دسترسی پیدا کنید .

اگر به غیر از حوزه کریپتو کارنسی به دیزاین نیز علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم سری به صفحه آموزش طراحی دکوراسیون داخلی ما نیز بزنید .