چرا ارزهای دیجیتال به وجود آمدند و چرا به آنها نیاز داریم؟ (پارت 2)

با ادامه ی این مطلب در خدمت شما هستیم

دیجیتالی شدن

نرم افزارها دنیا را در اختیار می گیرند و این شامل پول نیز می شود. امروزه بیشتر تراکنش های مالی دیجیتال هستند. در سال 2019، تجارت الکترونیک به فروش 3.53 تریلیون دلاری دست یافت. مشکل پرداخت های دیجیتال این است که واسطه ها (و البته نیاز به اعتماد دارند) بر همه پرداخت ها نظارت می کنند. این بدان معناست که سازمان واسط توانایی نظارت بر فعالیت های مالی شما، جلوگیری از تراکنش ها یا معکوس کردن آنها را دارد. حتی در بدترین موارد، سازمان ممکن است وجوه شما را مصادره کند. این بزرگترین مشکل تمرکز است. تفاوت زیادی با پول نقد ایجاد می کند. پول فیزیکی به صورت همتا به همتا، خصوصی و غیر قابل استرداد منتقل می شود. البته، حتی اگر از پول نقد استفاده کنید، باز هم باید به دولت خود اعتماد کنید. در واقع این دولت است که به عنوان رکن اصلی پول نباید اجازه دهد ارزش آن به مرور زمان کاهش یابد یا متورم شود. مشکل پول نقد این است که برای تعویض آن باید در همان کشوری باشید که پول رد و بدل می شود. اگرچه برخی از افراد به خوبی نیاز به پول الکترونیکی و همتا به همتا را می دانند، اما متاسفانه تقریباً تمام تلاش ها در این زمینه با شکست مواجه شده است. اما در جریان بحران اقتصادی در پایان سال 2008، مقاله ای با عنوان «بیت کوین: سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» توسط فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.

بیت کوین اولین پروژه ای بود که تمام مشکلات پیش روی سایر پروژه های ارز دیجیتال را حل کرد. دوبار خرج کردن (خرج کردن پول در دو مکان مختلف) یکی از بزرگترین مشکلات بود. با ظهور بیت کوین، بسیاری از پروژه های دیگر از این ارز دیجیتال پیروی کردند و در واقع بیت کوین باعث تولد بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف شد. اکثر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین هستند. بلاک چین یک فناوری پیشرفته است که چهار ویژگی حیاتی زیر را برای همه این ارزهای دیجیتال به ارمغان می آورد:

  • مستقل و غیرمتمرکز بودن
  • منبع‌باز و شفاف بودن
  • مقاوم در برابر سانسور بودن
  • همتا به همتا و اساساً خصوصی بودن

ارز دیجیتال

این بدان معناست که مردم می توانند سرمایه خود را بدون نیاز به نظارت و گواهی سازمان های واسطه و یا نگرانی در مورد مرزهای کشور جابجا کنند. بنابراین هزینه های انتقال سرمایه نسبتاً پایین است و هیچ نهاد واسطه ای وجود ندارد که در این انتقال سهم (کمیسیون) داشته باشد. تنها هزینه ای که برای شبکه می پردازید این است که مسئولیت تایید تراکنش های شما را بر عهده دارد. با ارزهای دیجیتال، کسب‌وکارها دیگر با محدودیت‌های اعمال شده بر بانک‌ها یا پردازشگرهای پرداخت در مورد پرداخت‌های مالی خود مواجه نیستند، زیرا عملاً دیگر چنین واسطه‌هایی وجود ندارند. همه اینها در یک شبکه فراگیر اتفاق می افتد، جایی که برای استفاده از این خدمات نیازی به ارائه اطلاعات شخصی، افشای اطلاعات مالی یا پرداخت هزینه اضافی ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه متصل به اینترنت است. بد نیست بدانید که تقریباً 2 میلیارد بزرگسال در جهان حساب بانکی ندارند. به همین دلیل این افراد باید برای نقل و انتقالات مالی خود بین کشورهای مختلف هزینه های سنگینی را به شرکت هایی مانند Western Union بپردازند. ارزهای دیجیتال این مشکل را به خوبی حل می کنند، به خصوص که امروزه خرید گوشی هوشمند بسیار ساده تر از افتتاح حساب بانکی است. افرادی که به ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند می گویند که این نوع ارزها به راحتی می توانند گام بعدی در تکامل مفهوم پول باشند. ما برای اولین بار ارزی داریم که توسط هیچ دولتی و بانکی صادر نشده و صرفاً مبتنی بر کدهای کامپیوتری و فناوری رمزنگاری است. کارشناسان معتقدند با حذف انسان از فرآیندهای مالی، احتمال فساد و خطاهای ناخواسته به صفر می رسد. چه قبلاً به ارزهای دیجیتال اعتقاد دارید یا نه، امیدوارم این مقاله اطلاعات کافی برای درک بهتر مزایای این ارزها ارائه دهد.