قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد چیست و پرداخت آن وظیفه کیست؟

قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد چیست و پرداخت آن وظیفه کیست؟در ابتدا قبل از توضیح درباره قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد بهتر است به‌طور دقیق‌تر با تعریف و معنی اینکه مالیات حقوق چیست؟ بیشتر اشنا شوید به‌طور کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح کوتاهی درباره هر یک از آن‌ها در اختیارتان قرار خواهیم داد:

  • مالیات مستقیم: به مالیات‌هایی که مستقیماً از دارایی و درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) به دست می‌آید مالیات مستقیم گفته می‌شود؛ مانند مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر داراییاز این دست از مالیات‌ها می‌باشد.
  • مالیات غیرمستقیم: مالیات غیر مستقیم، نوعی از مالیات است که به قیمت کالا و خدمات تعلق خواهند گرفت و به مصرف کننده منتقل خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوه و مالیات واردات نیز از این دست از مالیات می‌باشد.

بهتر است بدانید که طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم و همچنین تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جز مالیات‌های تکلیفی به شمار خواهد رفت، تعریف مالیات تکلیفی به این صورت است که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق یا همان کارفرما می‌باشد پس پرسنل در قبال پرداخت مالیات بر درآمد مسئولیتی نخواهد داشت.   نرم افزارهایی وجود دارد که می‌تواند نسبت به حقوق و دستمزد، به راحتی  مالیات حقوق را محاسبه نماید.

برای یادگیری کار با این نوع نرم‌افزارها و اشنایی دقیق با قوانین مالیاتی می‌توانید در دوره آموزش مجموعه قوانین مالیاتی که در مجتمع فنی تهران زیر نظر بهترین اساتید برگذار می‌شود شرکت نمائید.

نمونه‌ای از جدول قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد1401

پله مبلغ حقوق از مبلغ حقوق تا حقوق مشمول مالیات نرخ مالیات مشمول مالیات مبلغ مالیات
اول 1 56٫۰۰۰٫۰۰۰ 0 ۰ % 0
دوم 56/۰۰۰/۰۰۱ 150٫۰۰۰٫۰۰۰ 94٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۰ % 9٫4۰۰٫۰۰۰ 9٫4۰۰٫۰۰۰
سوم 150٫۰۰۰٫۰۰۱ 250٫۰۰۰٫۰۰۰ 100٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۵ % 15٫0۰۰٫۰۰۰ 22٫4۰۰٫۰۰۰
چهارم 250٫۰۰۰٫۰۰۱ 350٫۰۰۰٫۰۰۰ 100٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲۰ % 20٫0۰۰٫۰۰۰ 44٫4۰۰٫۰۰۰
پنجم 350٫۰۰۰٫۰۰۱ بیشتر 30 % x 44٫4۰۰٫۰۰۰+x

قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد و محاسبه مالیات بر حقوق کارگران 

موضوع مالیات و نرخی که بابت آن باید پرداخت شود همواره یک مسئله مهم برای تما‌می‌مشمولان می‌باشد، به همین خاطر همه مودیان در ابتدای سال منتظر اعلام بخشنامه مراجع قانونی در خصوص میزان معافیت مالیاتی و چگونگی محاسبه آن می‌باشند.

علاوه بر مودیان و مشمولان، مالیاتِ کارگران و افرادی که در کارخانه‌های تولیدی یا خدماتی نیز مشغول هستند به دلیل اینکه سطح درامد پایین تری دارند از اهمیت خاصی برخوردارمی‌باشد.

از جمله چیزهایی که مورد توجه می‌باشد این است که نمایندگان کارگران چقدر قادر هستند حقوق کارگران را رعایت نمایند و چقدر شرایط اقتصادی و تورم در این مورد موثرمی‌باشد تمامی این موارد بستگی خواهد داشت به کمسیون تعیین کننده مالیات‌ها در نهایت خروجی این کمسیون الزامات قانونی را به همراه خواهد داشت و کارفرمایان نیز موظف خواهند بود قبل از پرداخت حقوق کارگران خود مالیات تکلیفی آن را کسر نمایند و سپس باقی مانده حقوق را به حساب آن‌ها واریز کنند.

قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد و زمان ارسال فایل مالیات حقوق

قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد و زمان ارسال فایل مالیات حقوقتوجه داشته باشید که طبق ماده ۸۶ ق.م.م، پرداخت‌کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص موظف هستند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ ق.م.م محاسبه و کسر نمایند.

بعد از ان تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی شامل نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان پرداختی  به اداره امور مالیاتی محل پرداخت می‌نمایند و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت خواهند داد.

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که این مهلت طبق ماده قانونی تا سال گذشته سی روزه بوده که در قانون جدید آخرین روز ماه بعدی خواهد بود.

قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد و اشخاص مشمول مالیات برحقوق چه کسانی خواهند بوذ؟

82 قانون مالیات‌ مستقیم درآمدی که برای افراد حقیقی در خدمت شخص دیگر و در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد ارائه می‌دهند و آن‌ها مشمول مالیات بر درامد حقوق خواهند شد.

نکاتی که در مورد درآمد مشمول مالیات حقوق باید بدانید

زمان اموزش قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد یکی از مواردی که باید آموزش داده شود نکاتی است که افراد درباره درآمدهای مشمول مالیات باید بدانند در این باره بهتر است بدانید، که طبق ماده 83 ق.م.م درآمد مشمول مالیات ازحقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون. این درآمد به دو بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم شده است.

همانطور که گفته شد در دوره آموزش مجموعه قوانین مالیاتی به صورت کامل در خصوص انواع مالیات و قوانین مرتبط آموزش داده خواهد شد.

آموزش افترافکت از مبتدی تا پیشرفته