بازار کار عکاسی و آینده شغلی و درآمد آن چگونه است؟

یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان عکاسی و هنرجویان بازار کار عکاسی و آگاهی از آن است. در این مقاله قصد داریم تمامی نکات و موارد مربوط به بازار کار عکاسی و آینده شغلی این رشته در ایران و خارج از کشور را بیان کنیم.

بازار کار عکاسیآیا بازار کار عکاسی می تواند درآمد زا باشد؟

عکاسی حرفه ای است که در تمام طول سال انجام می شود و هیچ فصل و شرایط آب و هوایی نمی تواند مانع از آن شود. به عنوان یک عکاس، می توانید به عنوان عکاس محصول در مراسم عروسی، صنعت مد، مسابقات ورزشی و همچنین تبلیغات کار کنید. عروسی ها در تمام طول سال برگزار می شود، صنعت مد در هر فصل دوام می آورد، رویدادهای ورزشی در تمام طول سال برگزار می شود و بسیاری از محصولات در تمام طول سال به بازار عرضه می شوند. در اینجا چهار دلیل وجود دارد که چرا عکاسی می تواند سودآور باشد.

در کنار عکاسی کار طراحی دکوراسیون های خانگی هم میتواند درامد خوبی برای شما داشته باشد شما میتوانید با مراجعه به صفحه دیزاین دکوراسیون داخلی اطلاعات مفیدی در این باره بدست بیارید .

1- ارزش هنری بالایی دارد

مردم برای گرفتن یک عکس خوب پول زیادی می پردازند. همانطور که همه ما می دانیم، عکاسی آسان نیست. برای گرفتن یک عکس ایده آل به مهارت های زیادی در عکاسی نیاز دارید. اگر دوره های عکاسی را گذرانده اید و عکاس حرفه ای خوبی هستید، درآمد بسیار خوبی از عکاسی به دست خواهید آورد. فرقی نمی کند که برای یک شغل دائمی استخدام شده باشید یا در یک پروژه در یک مکان کار کنید، هر دو سناریو برای شما بسیار سودآور خواهد بود.

2- قابلیت پیشرفت و ارتقاء شغلی در آن نامحدود است

عکاسی یکی از حرفه هایی است که می توانید بدون توجه به سبکی که در آن کار می کنید، کسب و کار عکاسی خود را توسعه دهید و آن را در هر زمینه ای که می خواهید گسترش دهید. هیچ محدودیتی برای این حرفه وجود ندارد. از طرفی شما به عنوان یک فریلنسر به راحتی می توانید کسب و کار عکاسی خود را در بالاترین سطح دنبال کنید.

3- محدود به سن نیست

کارهای عکاسی مستمری ندارند اما می توانید حکم بازنشستگی خود را امضا کنید. اگر در 60 یا 70 سالگی دیگر حوصله عکاسی را ندارید نگران نباشید زیرا می توانید با آموزش عکاسی به دانش آموزان درآمد کسب کنید. می توانید به هر مدرسه هنری بپیوندید یا به عنوان معلم در آموزش آنلاین شرکت کنید و در سنین بالا از عکاسی درآمد کسب کنید.

4- شروع آن به سرمایه کمی نیاز دارد

برای شروع عکاسی به سرمایه گذاری کمتری نسبت به هر تجارت دیگری نیاز دارید. بدون شک، تهیه دوربین حرفه ای مورد نیاز برای ثبت تصاویر ارزان نیست، اما راه اندازی یک کسب و کار پرسود مانند عکاسی ارزان نیست. اگر می خواهید یک عکاس باشید، مطمئن شوید که دوره های مناسب را گذرانده اید. ممکن است مدتی طول بکشد، اما پس از یادگیری اصول اولیه عکاسی و تسلط بر اصول اولیه عکاسی، قطعاً مهارت هایی را که برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای به شما کمک می کند، پیدا خواهید کرد.

فرصت های شغلی در بازار کار عکاسی چیست؟

مشاغل مرتبط با عکاسی برای طیف وسیعی از صنایع تجاری و صنعتی بسیار مهم هستند و اغلب به دانش و فناوری های تصویربرداری مدرن و همچنین تجهیزات عکاسی سنتی نیاز دارند. امروزه حرفه های زیادی در این زمینه وجود دارد، از عکاسی پرتره تا عکاسی هنرهای زیبا. هر انتخاب فرصت های متفاوتی را ارائه می دهد و به مهارت های متفاوتی نیاز دارد. در ادامه شما را با پنج نوع شغل عکاسی آشنا می کنیم که درآمد بیشتری نسبت به سایر شاخه ها دارند.

1- عکاس پرتره

از عکاسی عروسی گرفته تا عکس های پایان سال تحصیلی مدرسه، عکاسان پرتره با تجهیزات خود در همه جا حاضر هستند تا لحظه ها را ثبت کنند. آنها ممکن است در خارج از استودیو خود و یا در آتلیه  خود مشغول به کار باشند.

2- عکاس تجاری

عکاسی تجاری طیف وسیعی از حرفه های عکاسی را در بر می گیرد که در کمک به فروشندگان در بازاریابی محصولات یا خدمات خود بسیار موثر هستند. عکاسی محصول که دارای شاخه های مختلفی مانند عکاسی کفش، عکاسی ساعت و یا عکاسی از جواهرات است، یکی از پردرآمدترین مشاغل عکاسی است.

3- عکاس علمی

عکاسان علمی سوژه‌های مختلفی را ضبط می‌کنند تا بتوانند آزمایش‌ها را اثبات کنند، اطلاعات فنی را ثبت کنند و تصاویری را که با چشم غیرمسلح نامرئی هستند، ثبت کنند. آنها اغلب از تکنیک ها و تجهیزات تصویربرداری ویژه ای مانند میکروگراف در عکاسی مادون قرمز، عکاسی زیر آب و غیره استفاده می کنند. عکاسان علمی معمولاً برای سازمان های دولتی، تحقیقاتی یا دانشگاهی کار می کنند و درآمد قابل توجهی کسب می کنند.

4- عکاس خبری

عکاسان مطبوعاتی که در دو سبک عکاسی خبری یا عکاسی مستند فعالیت می کنند نیز عمدتاً زیر نظر سازمان صدا و سیما یا نشریات و روزنامه ها فعالیت می کنند. عکاسی خبری یا مستند شاخه ای پرمخاطره از عکاسی است زیرا گاهی اوقات یک عکاس می تواند در میدان جنگ برای ثبت تصاویر جنگجویان یا در وسط جنگلی پر از شکارچیان برای ثبت تصویر یک حیوان وحشی حضور داشته باشد. البته این سبک از عکاسی به نسبت ریسک هایش درآمد بالایی هم دارد.

5- عکاس آزاد

به عنوان یک عکاس آزاد، می توانید به جای کار در یک استودیو، مجله یا تجارت برای دیگران، رئیس خود باشید. تقریباً در هر زمینه‌ای، از عکاسی خبری گرفته تا عکاسی رویداد یا صنعت مد، فرصت‌هایی برای عکاسی آزاد وجود دارد. شما می توانید به طور مستقل یک آتلیه عکاسی راه اندازی کنید زیرا در صورت داشتن مهارت و مدیریت مناسب درآمد آتلیه عکاسی بالاست.

آینده شغلی عکاسی چیست؟

آینده شغلی یک عکاس می تواند موارد زیر باشد:

  • عکاسی در حوزه تجاری
  • عکاسی برای مجلات، نشریات و روزنامه ها
  • عکاسی از رویداد ها و مراسم
  • عکاسی در شاخه های مختلف علوم نظیر پزشکی
  • راه اندازی یک آتلیه عکاسی
  • راه اندازی یک آموزشگاه عکاسی
  • تدریس عکاسی
  • عکاسی آزاد در سبک های مختلف

 

شرایط عکاسی در خارج از کشور چگونه است؟

بازار کار عکاسی در خارج

درآمد حاصل از عکاسی در اروپا به دلیل تفاوت بین مقدار پول ملی و ارزهای جهانی می تواند بسیار بالا باشد. در سال های اخیر شاهد افزایش مهاجرت عکاسان از کشورمان به کشورهای خارجی بوده ایم. اگر قصد مهاجرت از این طریق را دارید، بدانید که تسلط به زبان انگلیسی یکی از مهم ترین شرایط عکاسی در خارج از کشور است. در حال حاضر در انگلستان متوسط ​​درآمد سالانه برای یک عکاس مبتدی حدود 30000 دلار و برای عکاسان حرفه ای حدود 70000 دلار خواهد بود. بد نیست بدانید کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، استرالیا، انگلستان و آلمان فرصت های شغلی ایده آلی برای مهاجرت عکاسان دارند.

در کنار این شغل اگر به حوزه ارزهای دیجیتال نیز علاقه مند هستید میتوانید با مراجعه به صفحه ارز دیجیتال چیست اطلاعاتی برای شروع کار در این حوزه دریافت کنید .