برترین دوره‌های آموزش برنامه نویسی پایتون
مجتمع فنی تهران نمایندگی انقلاب

   ویژگی‌های آموزش در مجتمع فنی تهران

  • اساتید مجرب و حرفه ای برای آموزش برنامه نویسی پایتون
  • آموزش عملی و پروژه محور
  • مدرک معتبر دو زبانه

Python Programming آموزش برنامه نویسی پایتون

پایتون از جمله زبان ‌های برنامه‌نویسی قدرتمندی است که در زمینه علم داده‌ها، یادگیری ماشینی، خودکارسازی سامانه ‌ها، توسعه وب، واسط ‌های برنامه ‌نویسی و… به کار گرفته می‌شود. اما سؤالی که بسیاری از کاربران و به‌ویژه برنامه‌نویسان مبتدی مطرح می‌کنند این است که اساساً پایتون چیست و آیا ارزش آن‌ را دارد تا وقت خود را روی یادگیری این زبان سرمایه‌گذاری کنیم؟ در این مقاله به‌شکل ساده‌ای به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

شاید بتوانیم این ‌گونه بیان کنیم که پایتون در مقایسه با زبان‌های بزرگ یک زبان نسبتاً جدید به شمار می‌رود. این زبان برنامه‌نویسی در سال 1991 به دنیای برنامه‌نویسی وارد شد. از همان ابتدا، پایتون به‌منظور پر کردن شکاف‌های موجود در دنیای برنامه‌نویسی و ارائه راهکاری به‌منظور نوشتن اسکریپت‌هایی که فرآیند انجام یکسری از کارهای روتین‌ خسته‌کننده را به ‌طور خودکار اجرا کنند یا ساخت یک نمونه اولیه از برنامه‌های کاربردی که در یک یا چند زبان دیگر پیاده‌سازی شوند، مورد استفاده قرار گرفت. با این حال در چند سال گذشته، پایتون به یکی از ابزارهای تراز اول در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی، مدیریت زیرساخت‌ها و تحلیل داده‌ها تبدیل شده است. امروزه پایتون در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب و مدیریت سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها که رشد انفجاری به خود گرفته‌اند و همچنین هوش مصنوعی به یکی از بازیگران اصلی دنیای فناوری تبدیل شده است. پایتون این موفقیت چشم‌گیر و کاربرد گسترده را مدیون یکسری ویژگی‌های ارزشمندی است که هم در اختیار توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و هم در اختیار توسعه‌دهندگان تازه‌کار قرار داده است. از جمله این ویژگی‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

نام دوره مدت دوره روز ساعت برگزاری تاریخ پیش بینی استاد ظرفیت نوع برگزاری مبلغ
programming with python 60 پنج شنبه 14:30-19:30 1403/02/13 استاد هماور دارد ترکیبی تومان ۵,۸۰۰,۰۰۰
programming with python 60 یک شنبه و سه شنبه 17:30-20:30 1403/02/11 استاد هماور دارد ترکیبی تومان ۵,۸۰۰,۰۰۰
programming with python 60 جمعه 14:30-19:30 1403/02/07 استاد ولدبیگی دارد ترکیبی تومان ۵,۸۰۰,۰۰۰
python programming advance 60 جمعه 09:00 الی 14:00 1403/02/21 استاد ولدبیگی دارد حضوری تومان ۷,۲۰۰,۰۰۰
Python Web Development With Django 50 جمعه 14:30-20:30 1403/02/14 استاد صالحی دارد حضوری تومان ۵,۹۰۰,۰۰۰
Data analysis and Machine Learning 80 پنج شنبه 09:00 الی 14:00 1403/02/13 استاد ولدبیگی دارد حضوری تومان ۸,۸۰۰,۰۰۰
سرفصل دوره آموزش برنامه نویسی پایتون
  • بررسی تفاوت عملگر تقسیم در نسخه ۲ و ۳
  • معرفی __future__ و نحوه دسترسی به تقسیم نسخه ۳ در نسخه ۲
  • بررسی انواع حالات نمایشی برای اعداد float
  • comment گذاری
  • معرفی چند تابع و دستور کاربردی جهت اهداف آموزشی
  • بررسی print در نسخه ۲ و ۳
  • بررسی input و raw_input در نسخه ۲ و ۳
  • بررسی globals و locals و range و dir و id و type
  • ساختار شرطی
  • عملگر های مقایسهای
  • معرفی indention
  • بررسی if به تنهایی
  • بررسی if به همراه else
  • بررسی elif
  • بررسی عبارت pass
  • بررسی شرط چندگانه (and و or )
  • بررسی شرط های تودرتو
  • شرط تک خطی
  • ترکیب شرط های تعریف شونده روی اعداد با عملگر های( )
  • استفاده از if و elseدر یک خط( معادل عملگر ? در زبان های c base)
  • رشته ها
  • رشته های تک خطی
  • رشته های چند خطی
  • نحوه دسترسی به یک حرف از رشته
  • string slicing
  • بررسی indexing منفی
  • بررسی عملکرد عملگر + و * و in در رشته ها
  • تبدیل داده های عددی به رشته و بالعکس
  • بررسی برخی کارکتر های خاص( مانند \n )
  • بررسی رشته های خام
  • کاربرد -*- coding: utf -8-*-
  • string formatting
  • new string formatting
  • old string formatting
  • list ها :
  • انواع حالات تعریف لیست
  • دسترسی به اعضای لیست
  • بهروز رسانی مقادیر لیست
  • افزودن و حذف اعضای لیست
  • بررسی عملکرد چند عملگر بر لیست
  • بررسی چند تابع پرکاربرد
  • tuple ها:
  • انواع حالات تعریف تاپل
  • دسترسی به اعضای تاپل
  • بررسی عملکرد چند عملگر بر تاپل
  • بررسی چند تابع پرکاربرد
  • جا به جایی مقدار ۲ متغیر
  • مقایسه Tuple و list
  • dictionary ها:
  • انواع تعریف دیکشنری ها
  • استخراج اطلاعات دیکشنری
  • افزودن اطلاعات به دیکشنری
  • افزودن اطلاعات به دیکشنری
  • حذف اطلاعات از دیکشنری
  • بررسی چند تابع کاربردی
  • حلقه ها:
  • حلقه for
  • حلقه تک خطی
  • حلقه های تودرتو
  • حلقه while
  • حلقه تک خطی
  • حلقه های تودرتو
  • بررسی else در حلقه for
  • اجرای حلقه بر dictionary ها
  • کاربرد عبارت pass و break و continue
  • بررسی تفاوت کاربرد while و for
  • توابع:
  • انواع تابع از نظر آرگومان های ورودی
  • انواع تابع از نظر خروجی
  • return کردن چند مقدار
  • تهیه داکیومنت برای تابع
  • تابع تک خطی
  • تابع lambda
  • توابع بازگشتی
  • Generator ها
  • مقایسه سرعت عمل تابع بازگشتی و معمولی
  • تعریف یک ژنراتور ها
  • استفاده از ژنراتور ها
  • بررسی کاربرد ژنراتور ها
  • Set ها:
  • تعریف مجموعه
  • افزودن اطلاعات به مجموعه
  • بررسی عملیات مجموعه ها )نظیر اشتراک و اجتمال و زیر مجموعه و …)
  • اجرای برنامه های پایتونی
  • import کردن در محیط پایتون
  • reload کردن برنامه
  • اجرا به صورت script
  • گرفتن ورودی از terminal
  • تعیین نحوه اجرای برنامه در حالت import کردن یا اجرای اسکریپتی
  • ماژول ها و پکیج ها:
  • ایجاد ماژول
  • ایجاد پکیج
  • انواع حالات import کردن
  • PYTHONPATH
  • مشکل loop بی نهایت در import کردن 2 ماژول
  • آشنایی با sublime و eclipse و jupyter
  • کاربرد semicolon (;) و backslash (\)
  • Zen of Python
  • آشنایی با برخی PEP ها
  • معرفی عدد بی نهایت و برخی محاسبات مربوط به آن
  • معرفی nan
  • معرفی نوع داده null
  • بررسی تفاوت null و nan
  • virtualenvwrapper-win و virtualenvwrapper و virtualenv
  • ساخت محیط مجازی
  • نمایش محیط های مجازی موجود
  • فعال سازی و غیر فعال سازی محیط مجازی
  • حذف محیط مجازی
  • بررسی ساختار فایلهای یک محیط مجازی
  • تهیه نسخه پشتیبان از محیط مجازی
  • کنترل خطا
  • Assertion
  • try – except
  • finally و else بررسی عبارت
  • try – except های تودرتو
  • try – except های چندگانه
  • ارسال آرگومان ورودی به exception
  • کار با File
  • بررسی سطوح دسترسی به فایل
  • باز کردن فایل
  • خواندن و نوشتن در فایل
  • معرفی چندین تابع کاربردی
  • تغییر نام فایل
  • بستن فایل
  • حذف فایل
  • کار با فولدر ها (system directory )
  • کار با تاریخ و زمان
  • کار با دیتای اینترنت
  • Decorator ها:
  • بررسی مفهوم decorator
  • تعریف decorator
  • نحوه استفاده از decorator
  • معرفی و مقایسه اشیاء immutable و mutable
  • مقایسه deep copy و sallow copy
  • OOP
  • ساخت کلاس
  • ساخت شی از کلاس
  • class variable
  • دسترسی به اجزای کلاس
  • method
  • static method
  • class method
  • بررسی مفهوم self
  • متد سازنده __init__ (بررسی متد)
  • متد مخرب ) __del__ بررسی متد(
  • سربارگذاری عملگر ها
  • تهیه داکیومنت برای کلاس
  • افزودن و حذف دستی ویژگی به شی
  • در نام گذاری ها underline بررسی کاربرد
  • ارث بری
  • معرفی و مقایسه old style classes و new style classes
  • data hiding
  • بررسی روابط بین اشیاء و کلاس ه

آیا یادگیری پایتون ساده است؟

یادگیری کم‌دردسر پایتون به برنامه‌نویسان تازه‌کار اجازه داده است با صرف کمی وقت اصول اولیه این زبان را یاد بگیرند و اولین برنامه کاربردی خود را با این زبان طراحی کنند. این زبان به گونه‌ای ساخته شده است که ترکیب نحوی آن کاملاً خوانا است و برنامه‌نویسان بدون مشکل خاصی قادرند منطق دستورات را به‌شکل صریح و روشنی درک کنند و برای همکاران خود شرح دهند. سادگی، خوانایی و دور بودن از پیچیدگی‌های رایج باعث شده است تا پایتون به گزینه ایده‌آلی برای تدریس در مدارس و مراکز آموزشی تبدیل ‌شود. همین سادگی و دور بودن از پیچیدگی‌ها است که باعث شده است پایتون اولین انتخاب برنامه‌نویسانی باشد که تازه به دنیای برنامه‌نویسی قدم گذاشته‌اند. تسلط بر زبان پایتون به‌معنای آن است که طراحان می‌توانند زمان بیشتری را برای فکر کردن درباره یک مشکل و پیدا کردن راه‌ حلی برای آن صرف و در مقابل زمان کمتری برای فکر کردن در مورد ترکیب نحوی و پیچیدگی‌های دستورات این زبان صرف کنند. همچنین، زمانی که یک برنامه به ‌طور کامل نوشته شد، طراحان با صرف کمترین زمان ممکن می‌توانند منطق به کار گرفته در کدها را برای دیگران تشریح کنند، به‌دلیل آنکه همه چیز روشن و گویا است.

آیا یادگیری پایتون ساده است؟

پایتون به ‌شکل گسترده‌ای به کار گرفته شده و پشتیبانی می‌شود

پایتون دو ویژگی یک زبان خوب، یعنی محبوبیت و کاربرد گسترده را توأمان با یکدیگر در اختیار دارد. کافی است به آمارهای منتشر شده از سوی منابع معتبری همچون Tiobe و پروژه‌هایی که روی سایت گیت‌هاب قرار گرفته و با پایتون نوشته شده‌اند نگاهی داشته باشید تا متوجه شوید این زبان تا چه اندازه نزد طراحان محبوب است.

برنامه‌های نوشته شده با پایتون روی سیستم‌ عامل‌ها و سکو‌های اصلی و سیستم ‌عامل‌های خاص‌تر به‌خوبی اجرا می‌شوند. بخش اعظمی از کتابخانه‌های بزرگ و سرویس‌های مبتنی بر API به اشکال مختلفی پیوندهای مرتبط با پایتون را در خود جای داده‌اند، به ‌طوری که به پایتون اجازه داده‌اند از طریق واسط‌ها با این سرویس‌ها ارتباط برقرار یا به‌طور مستقیم از کتابخانه‌ها استفاده کند. در حالی که پایتون را در گروه سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نمی‌توان قرار داد و شاید کند بودن نقطه ضعف اصلی این زبان به شمار می‌رود، اما در مقابل تطبیق‌پذیری بسیار بالایی دارد.

پایتون زبانی نیست که برای انجام کارهای عادی و پیش پا افتاده مورد استفاده قرار گیرد. از این زبان به‌منظور ساخت برنامه‌های کاملاً حرفه‌ای با کیفیت بالا، برنامه‌های مستقل و سرویس‌های وب می‌توان استفاده کرد. اسکریپت‌هایی که با این زبان نوشته می‌شوند، به‌سادگی قادرند فرآیندهای بزرگی را مدیریت و خودکارسازی کنند.

پایتون برای انجام چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که برای توسعه سایت‌های پویا، تحلیل داده‌ها و نوشتن برنامه‌های دسکتاپ می‌توان از آن استفاده کرد. اما اساسی‌ترین کاربرد پایتون در ارتباط با اسکریپت‌نویسی و خودکارسازی است. پایتون تنها یک جایگزین برای اسکرپیت‌های شل یا فایل‌های دسته‌ای نیست، به‌واسطه آنکه از پایتون برای تعامل خودکار با مرورگرهای وب، برنامه‌های گرافیکی و پیکربندی سیستم‌ها از طریق ابزارهایی همچون Salt و Ansible می‌توان استفاده کرد.

از پایتون در ارتباط با برنامه‌نویسی‌های عادی و رایج نیز می‌توان استفاده کرد

طراحان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار این توانایی را دارند تا هر دو گروه برنامه‌های کنسولی و گرافیکی را با پایتون ایجاد و آن‌ها را به‌شکل خوداجرا مستقر کنند. پایتون به طور ذاتی این توانایی را ندارد تا یک فایل‌ باینری مستقل را از یک اسکریپت‌ ایجاد کند. اما پکیج‌های ثالثی شبیه به cx_Freeze یا PyInstaller این کاستی پایتون را جبران کرده‌اند.

زبان پایتون در ارتباط با یادگیری ماشینی و علم داده‌ها نیز به کار گرفته می‌شود

در چند سال اخیر فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با فناوری اطلاعات بیش از اندازه پیچیده شده است، به همین دلیل پایتون و در تعقیب آن زبان آر به ستارگان یکه‌تاز این میدان تبدیل شده‌اند. با توجه به محبوبیت بیش از اندازه زبان پایتون امروزه شاهدیم که طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌های مورد استفاده در یادگیری ماشینی و علم داده‌ها یک واسط‌ یا به عبارت دقیق‌تر رابط‌های ویژه زبان پایتون را ارائه کرده‌اند.

از پایتون در ارتباط با برنامه‌نویسی‌های عادی و رایج نیز می‌توان استفاده کرد
پایتون در ارتباط با وب سرویس‌ها و توابع RESTful نیز به کار گرفته می‌شود

کتابخانه‌های محلی پایتون به‌همراه چهارچوب‌های وب بخش ثالث سریع‌ترین و راحت‌ترین راهکار را در اختیار طراحان وب قرار داده‌اند تا بدون دردسر خاصی بتوانند توابع REST چندخطی یا یک سایت داده‌محور مملو از اطلاعات را با استفاده از پایتون طراحی کنند. REST (سرنام Representational State Transfer) یک معماری وب سرویس است که از پروتکل HTTP برای انتقال اطلاعات میان کلاینت و سرور استفاده می‌کند. جدیدترین نگارش‌های عرضه شده از پایتون به‌شکل قدرتمندی از عملیات غیرهم‌زمان پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از عملیات غیرهم‌زمان به‌معنای آن است که سایت‌ها قادرند ده‌ها هزار درخواست در هر ثانیه را از طریق کتابخانه‌های درستی که مورد استفاده قرار می‌دهند مدیریت کنند.

پایتون در ارتباط با برنامه‌نویسی Metaprogramming به کار گرفته شود

اصطلاح Metaprogramming به‌معنای نوشتن برنامه‌ای است که قادر است فرآیندهای خواندن، تحلیل و ساخت سایر برنامه‌ها و حتی خود را در زمان اجرا مدیریت کند. در زبان پایتون هرچیز همچون ماژول‌های پایتون و حتی خود کتابخانه‌ها به‌عنوان یک شی در نظر گرفته می‌شوند. این رویکرد به پایتون اجازه می‌دهد به‌شکل کارآمدتری کدها را تولید کند. در نتیجه امکان ساخت برنامه‌هایی که قادر باشند توابع خود را دستکاری کنند و نوعی فرآیند توسعه را امکان‌پذیر سازند، در پایتون وجود دارد. رویکردی که پیاده‌سازی آن در زبان‌های دیگر کار بسیار مشکل و در بعضی موارد غیرممکن است.

آیا پایتون یک زبان چسبنده است؟

کدهای پایتون خاصیت چسبندگی دارند، به‌ طوری که در بعضی موارد از زبان پایتون به‌عنوان یک زبان چسبنده (Glue language) نام برده می‌شود. زبان پرل نیز چنین ویژگی را دارد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد کدهای متفاوت را به یکدیگر وصل کنید. (به طور معمول کتابخانه‌هایی با رابط‌های زبان سی) از این تکنیک در زمینه علم داده‌ها و یادگیری ماشینی استفاده می‌شود.

حالا که به توانایی‌های زبان پایتون اشاره کردیم، بد نیست به یکسری کارهایی که پایتون قادر به انجام آن‌ها نیست یا بهتر است در انجام چنین کارهایی از پایتون استفاده نشود نیز اشاره‌ای داشته باشیم. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است، در نتیجه برای برنامه‌نویسی‌های سطح سیستمی همچون درایورنویسی یا هسته‌ سیستم‌ عامل‌ها مناسب نیست. همچنین، ایده جالبی نیست زمانی که به‌دنبال فراخوانی کتابخانه‌های چندسکویی هستید از پایتون استفاده کنید. می‌توانید برنامه‌های مستقل پایتون را برای سکوهای ویندوز، مک و لینوکس طراحی کنید، اما کار چندان ساده‌ای نیست و در بعضی موارد خروجی ممکن است مطابق میل شما نباشد. سرانجام زمانی که سرعت یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاربردی است که به‌دنبال ساخت آن هستید، نباید به سراغ پایتون بروید. در چنین شرایطی بهتر است از زبان های برنامه نویسی دیگری استفاده کنید.

PyGame: گزینه ای برای بازی دوست ها

برای کسانی که می خواهند پایتون را برای ساخت بازی های رایانه ای یاد بگیرند، این گزینه بسیار ارزشمند خواهد بود. این وبسایت مجموعه ای از کتابخانه های پایتون را در اختیار دارد که به درد تولید برنامه های گرافیکی می خورد. درحالی که پایتون عمومی در پنجره کنسول اجرا می شود که برنامه نویس را به متن های اسکی (ASCII) محدود می کند. ولی PyGame برای نمایش تصاویر در یک صفحه غیرکنسولی ترفندهایی در چنته دارد. می خواهید بدانید بهترین قسمت آن چیست؟ یادگیری و استفاده از پایتون در آن برای شما بسیار ساده خواهد بود. در پایان اگرچه نمودار یادگیری پایتون در سطح پایینی قرار دارد، ولی این زبان آنچنان قدرتمند است که می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی مختلفی به کار گرفته شود. محبوبیت این زبان نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است و به این زودی هاهیچ نشانه ای از افول آن به چشم نمی خورد. اگر می خواهید یک زبان همه کاره و قدرتمند یاد بگیرید، هیچ گاه برای نگاه انداختن به پایتون دیر نخواهد بود.

جوانب مثبت و منفی زبان پایتون

ترکیب نحوی پایتون کاملاً خوانا و تمیز است. به ‌طور مثال، نوشتن یک برنامه استاندارد Hello world در نسخه 3.x این زبان به دور از هرگونه کد اضافی به‌صورت (”!print(“Hello world نوشته می‌شود. پایتون عناصر نحوی زیادی را ارائه می‌کند که در مدت زمان اجرای یک برنامه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به‌ طور مثال، برنامه ساده زیر را در نظر بگیرید که برای خواندن خطوط موجود در یک فایل متنی داخل یک شی List نوشته شده است.

with open(‘myfile.txt’) as my_file:

file_lines = [x.strip(‘n’) for x in my_file]

ساختار with/as از جمله اشیای زبان پایتون به شمار می‌رود که به قابلیت Context manager تجهیز شده است. این ساختار راهکار کارآمدی برای تعریف یک شی تخصیص داده شده به یک بلوک از کدها و سپس آزاد کردن شی از بلوکی که به آن تخصیص داده شده است را ارائه می‌کند. در این مثال، شی my_file از طریق تابع open معرفی شده است. همان ‌گونه که مشاهده می‌کنید، در پایتون اغلب کارها با حداقل کدنویسی به سرانجام می‌رسند. در مثال فوق، به‌جای آنکه به چند خط کدنویسی برای باز کردن یک فایل، خواندن خطوط مختلف و درنهایت بستن فایل نیاز داشته باشید، تنها از طریق دو خط این کارها را انجام دهید.

این تکنیک در مقایسه با به‌کارگیری بلوک Try-finally ساده‌تر بوده و از خوانایی بیشتری برخوردار است. ساختار [x … for x in my_file] یکی دیگر از تکنیک‌های مختص پایتون است. این ترکیب نحوی به یک عنصر تخصیص داده شده که شامل عناصر دیگری است اجازه می‌دهد (در این مثال my_file و خطوطی که همراه با آن هستند) که تکرار شده و به عناصر تکرارشونده نیز (در این مثال x) اجازه می‌دهد که پردازش شده و به‌ طور خودکار به داخل فهرست اضافه شوند. همانند هر زبان دیگری امکان انجام این کار از طریق یک حلقه for…. نیز امکان‌پذیر است، اما پایتون به شما اجازه می‌دهد کارها را با کمترین پیچیدگی و بالاترین خوانایی انجام دهید. شبیه به زبان‌های دیگری همچون جاوا، سی شارپ و گو، زبان پایتون برای مدیریت حافظه از تکنیک Garbage collections استفاده می‌کند. در نتیجه برنامه‌نویس در زمان نوشتن اشیا و آزادسازی اشیا دغدغه‌‌ای نخواهد داشت. به‌طور معمول، فرآیند Garbage collection در پس زمینه و به‌شکل خودکار انجام می‌شود.

اما اگر مشکلی در این زمینه به وجود آید، برنامه‌نویس می‌تواند این فرآیند را به‌طور دستی مدیریت کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب پایتون پویایی این زبان است. هر چیزی در این زبان همچون توابع و خود ماژول‌ها به‌عنوان یک شی شناخته و مدیریت می‌شوند. در حالی که این تکنیک تا حدودی سرعت را قربانی می‌کند، اما در مقابل اجازه می‌دهد کدهای سطح بالا را به‌سادگی بنویسید. این تکنیک نه‌تنها به طراحان اجازه می‌دهد اشیای پیچیده را به‌سادگی و از طریق تنها چند دستورالعمل مدیریت کنند، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهد بخش‌هایی از برنامه را در صورت لزوم به‌شکل انتزاعی تعریف کنند. شاید یکی از بهترین یا بدترین ویژگی‌های زبان پایتون در ارتباط با فضای سفید است. توررفتگی‌ها و رفتن به خطوط دوم در زبان پایتون تنها برای خوانایی برنامه نیست.

فضای سفید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ترکیب نحوی پایتون به شمار می‌رود. مفسران زبان پایتون برنامه‌هایی را که به‌شکل درستی از دندانه‌‌گذاری به‌منظور نشان دادن جریان کنترل برنامه استفاده نکرده باشند رد می‌کنند.

پایتون 2 در مقابل پایتون 3

پایتون 2 در مقابل پایتون 3

در حال حاضر، دو نسخه از زبان پایتون در اختیار برنامه‌نویسان قرار دارد. هریک از این دو نسخه ویژگی‌های خاص خود را دارند. پایتون نسخه 2.X نسخه قدیمی‌تر است و پشتیبانی رسمی و عرضه به‌روزرسانی‌ها برای این نسخه تا سال 2020 ادامه خواهد داشت. حتی این احتمال وجود دارد که پس از این تاریخ نیز به‌صورت غیررسمی از این نسخه پشتیبانی به عمل آید. نسخه 3.X نسخه جدیدتر است که یکسری ویژگی‌های مفید و البته مهم دارد.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است، در نتیجه برای برنامه‌نویسی‌های سطح سیستمی همچون درایورنویسی یا هسته‌ سیستم‌ عامل‌ها مناسب نیست

ویژگی‌هایی که در نسخه 2.x وجود ندارند. مفسران کارآمدتر و کنترل‌های هم‌روندی بهتر از جمله این ویژگی‌ها هستند. اگر در گذشته برای نوشتن یک برنامه هم‌روند در پایتون با مشکل روبه‌رو بودید، نسخه 3.x این مشکل شما را برطرف کرده است. با وجود این، پذیرش پایتون3 به‌آرامی انجام گرفت، در نتیجه پشتیبانی از یکسری کتابخانه‌های بخش ثالث روند نسبتاً کندی داشته است. اغلب کتابخانه‌های پایتون تنها در نسخه 2 پشتیبانی می‌شوند که همین موضوع سوئیچ کردن به نسخه 3 را با دشواری همراه می‌سازد. اما در چند سال گذشته، تعداد کتابخانه‌هایی که تنها در نسخه 2 پشتیبانی می‌شدند رو به افول نهاده است و اکثر این کتابخانه‌ها با هر دو نسخه سازگاری دارند. در مقطع فعلی به دلایل مختلفی می‌توان اشاره کرد که مهاجرت به پایتون 3 را توجیه‌پذیر می‌سازند.

آیا زبان پایتون به‌لحاظ سرعت کند است؟

یکی از نکات رایجی که در ارتباط با پایتون وجود دارد مبحث کند بودن آن است. این موضوع تا حدودی صحت دارد. برنامه‌های نوشته شده با پایتون در مقایسه با برنامه‌هایی که به زبان‌های سی، سی پلاس پلاس و جاوا نوشته می‌شوند عمدتاً کندتر اجرا می‌شوند. اما سؤال این است که چرا این برنامه‌ها کند هستند؟

بسیاری بر این باورند که مشکل کند بودن به دلیل آن است که محیط‌های زمان اجرای پایتون مبتنی بر مفسر هستند و اگر از کامپایلر استفاده شده بود مشکل کندی برطرف می‌شد، اما این تمام ماجرا نیست.

پویایی ذاتی و انعطاف‌پذیری اشیا در پایتون باعث شده است تا فرآیند بهینه‌سازی سرعت به‌سختی امکان‌پذیر باشد. با وجود این، مبحث سرعت مشکل بزرگی نیست که پایتون را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. به‌واسطه آنکه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد. پایتون راهکارهای مختلفی برای بهینه‌سازی سرعت در اختیار دارد.

اگر گفته می‌شود که یک برنامه نوشته شده با پایتون کند است، به‌معنای آن نیست که این برنامه تا آخرین روزهای حیاتش کند خواهد بود. بیشتر برنامه‌های پایتون کند هستند، به‌واسطه آنکه ممکن است از کتابخانه‌های استاندارد پایتون استفاده نکرده یا به‌درستی از ویژگی‌های موجود در پایتون بهره نبرده‌ باشند.

عملیات ریاضی و آماری می‌توانند از طریق کتابخانه‌هایی همچون NumPy و Pandas و محیط زمان اجرای PyPy سریع‌تر شوند و به‌شکل قابل توجهی سرعت برنامه‌های پایتون را افزایش دهند. درنهایت اگر به‌دنبال داده‌کاوی داده هستید، بهتر است از زبان پایتون غافل نشوید.

سوالات متدوال 

پاسخ: بله، مجتمع فنی تهران با سابقه ی آموزشی خود در رشته های مختلف مورد تایید بسیاری از ادارات و سازمان های دولتی می باشد.

پاسخ: مجتمع فنی تهران به عنوان تنها نماینده موسسه سیتی اند گیلدز در کشور است. دانش پذیرانی که موفق به دریافت مدرک مجتمع فنی تهران بشوند، می توانند با پرداخت هزینه جداگانه، درخواست دریافت این مدرک را داشته باشند.

پاسخ: میزان غیبت مجاز، 3 روز در طول دوره می باشد.

پاسخ: بله، امکان تغییر و جابجایی در کلاس ها در مجتمع فنی تهران وجود دارد.

پاسخ: خیر، شرکت در دوره های آموزشی فقط در همان شعبه ای که ثبت نام کرده اید امکان پذیر است.

پاسخ: بله، کلاس های فشرده برای بسیاری از دوره ها برگزار می گردد.

پاسخ: بله، تمام مدارک صادر شده توسط مجتمع فنی تهران دو زبانه (فارسی و انگلیسی) هستند.

پاسخ: در صورتی که دانش پذیر در آزمون پایان دوره شرکت نکند، می تواند با پرداخت هزینه آزمون مجدد در آزمون شرکت نماید و مدرک پایان دوره را دریافت نماید. جهت هماهنگی آزمون مجدد با کارشناسان دپارتمان تماس بگیرید.

پاسخ: تغییر کلاس و انصراف طبق قوانین مجتمع تهران امکان پذیر است.

پاسخ: کلاس های مجتمع فنی تهران بصورت خصوصی، نیمه گروهی و گروهی برگزار می شود. جهت اطلاع از شهریه کلاس های خصوصی با کارشناسان و مدیران دپارتمان ها تماس بگیرید.

پاسخ: پرداخت شهریه به صورت اقساط امکان پذیر می باشد. هزینه های بالای یک تومان را می توانید به این شکل پرداخت کنید.

پاسخ: خیر، تمام کلاس ها بصورت حضوری برگزار می شوند اما باتوجه به شرایط بیکاری کرونا در صورت اعلام از سمت ستاد مبارزه با کرونا در زمان قرنطینه کلاس ها به اجبار بصورت آنلاین و غیر حضوری می باشد

مخاطبان دوره

مهندسين و دانشجويان کامپیوتر و علاقه مندان به برنامه نویسی