طراحی لباس چیست

طراحی لباس شاخه ای از هنر است که با ادغام اصول زیبایی و دوخت،  به خلق یک اثر هنری در غالب لباس می پردازند.

هدف از طراحی لباس، ارائة یک طرح منحصر به فرد متناسب با ویژگی های جسمانی افراد میباشد. طراح لباس سعی میکند تا با الهام گرفتن از مفاهیم انتزاعی و فرهنگی، عناصر مشخصی را در طراحی لباس در نظر بگیرد. بدین ترتیب، طرحی زیبا و شیک به مشتری ارائه دهد.

طراحی-دوخت

دوره آموزشی طراحی دوخت

به گفته کارشناسان حوزه مد و لباس، کمبود نیروی  انسانی ماهر در این زمینه یکی از مشکلات اساسی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، می باشد.

بنابراین بسیاری از مراکز آموزشی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی طراحی دوخت نموده اند. سر فصل این کلاس ها در مجتمع فنی تهران:

  • آموزش آناتومی و فیگور انسان

به بررسی شناخت کلی از اندام ها و رعایت تناسب های طولی و عرضی می پردازد. شناخت انواع مختلف اندام اعم از اندام پروانه ای، مثلثی، جعبه ای، دایره ای، و متعادل در این بخش انجام می شود. همچنین مشخصات اندام متناسب نیز به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد.

  • شناخت انواع خط و ارتباط آن با سایر عناصر تجسمی

این بخش شکل گیری خط و ارتباط آن با خطوط عمودی و افقی بدن به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. شناخت تاثیر بصری خطوط، ویژگی و حالات خطوط، هماهنگی و کنتراست لباس با استفاده از خطوط از جمله مواردی  است که در این حوزه  مورد بررسی قرار می گیرد.

  • شناخت و کاربرد رنگ و بررسی تاثیر بصری آن در طرح لباس

از مهمترین مواردی که در این دوره به آن پرداخته می شود، شناخت رنگ میباشد. شناخت شدت رنگ، ارزش رنگ، رنگ های سرد و گرم و سایر جزئیات مرتبط با رنگ و لباس در این حوزه آموزش داده می شود.

  • پارچه شناسی و چاپ بر روی پارچه

بخش دیگر آموزش، آشنایی با انواع پارچه و شناخت کاربرد آن در این بخش بیان می گردد.

  • طراحی لباس

از آن جایی که طراحی لباس برای مراسم های خاص و ویژه نیاز به اطلاعات بیشتر و تجربه بالاتری دارند، لذا در برخی آموزشگاه ها دوره های مخصوص طراحی لباس شب، لباس کودک، لباس مشاغل و…. جداگانه آموزش داده می شوند.

  • آموزش نرم افزارهای طراحی لباس

نرم افزارهایی مانند Photoshop، Illustrator، Corel  و Gemini بخش دیگری از آموزش های این دوره می باشند.

 

چهار اصل در طراحی لباس

مجتمع فنی تهران

طراحی دوخت لباس